Przejdź do treści
Kaman SH-2G.jpg
Źródło artykułu

Lotnictwo Marynarki Wojennej zaprezentuje się w Góraszce i Dęblinie

Jedną z atrakcji jubileuszowej XV edycji Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce będzie pokaz ratownictwa w wykonaniu załogi śmigłowca W-3RM „Anakonda”. Wśród statków powietrznych, które pojawią się na wystawie statycznej będzie można zobaczyć śmigłowiec pokładowy SH-2G. Lotników morskich nie zabraknie również na pikniku organizowanym z okazji 85-lecia dęblińskiej „Szkoły Orląt”.

Załoga śmigłowca ratowniczego W-3RM „Anakonda” z 28. Puckiej Eskadry Lotniczej w Gdyni Babich Dołach zaprezentuje swoje umiejętności podczas tegorocznego Międzynarodowego Pikniku Lotniczego w Góraszce, który odbędzie się w dniach od 12 do 13 czerwca. Dynamiczny pokaz działań ratowniczych „Anakondy” będzie można również zobaczyć 19 czerwca, podczas pikniku organizowanego przez Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych.

Na wystawie statycznej statków powietrznych podczas obu imprez pojawi się śmigłowiec pokładowy SH-2G. Na wystawę statyczną do Dęblina przyleci także patrolowo – rozpoznawcza Bryza z 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach. Więcej informacji na temat pikników lotniczych w Góraszce i Dęblinie można znaleźć na stronach internetowych: www.piknik-goraszka.pl oraz www.85lat.wsosp.deblin.pl .

Śmigłowce ratownicze W-3RM „Anakonda” w lotnictwie morskim służą od 18 lat. Obecnie na wyposażeniu 28. i 29. Eskadry Lotniczej wchodzących w skład Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej znajduje się siedem tego typu maszyn. Ostatnia - z numerem burtowym 0906 - rozpoczęła służbę nad Bałtykiem w 2002 roku. „Anakondy” są przeznaczone do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład mogą zabrać do 8 rozbitków. Podnoszenie na pokład przy pomocy dźwigu z wciągarką elektryczną może się odbywać w zależności od stanu poszkodowanej osoby z wykorzystaniem pasów, trójkąta ratowniczego, dwuosobowego kosza lub noszy.

Cztery tego typu śmigłowce zostały wyposażone w system obserwacji termowizyjnej zwiększający efektywność poszukiwania rozbitków w nocy (trzy FLIR i jeden SAFIRE II). Od innych wersji śmigłowca W-3 „Anakondę” z Marynarki Wojennej wyróżniają charakterystyczne biało – czerwono – niebieskie barwy oraz sześć rozmieszczonych wokół kadłuba nadmuchiwanych pływaków umożliwiających awaryjne wodowanie. W skład załogi W-3RM wchodzi dwóch pilotów, technik pokładowy, lekarz i ratownik.

Klucz śmigłowców pokładowych SH-2G wchodzi w skład 28. Puckiej Eskadry Lotniczej i stacjonuje na lotnisku Marynarki Wojennej w Gdyni Babich Dołach. Maszyny te są przeznaczone do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania i niszczenia okrętów podwodnych. Mogą być również wykorzystywane do prowadzenia działań poszukiwawczo – ratowniczych i logistycznych - do zaopatrywania własnych jednostek pływających. Podstawowe wyposażenie SH-2G stanowi radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne i detektor anomalii magnetycznych. SH-2G przystosowano również do przenoszenia torpedy MU-90 oraz do prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. W skład załogi śmigłowca wchodzi dwóch pilotów oraz nawigator – operator systemów pokładowych.

Patrolowo – rozpoznawcza Bryza to samolot opracowany podobnie jak „Anakonda” specjalnie na potrzeby lotnictwa Marynarki Wojennej. An-28B1R wyposażono w radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-400, system transmisji danych ŁS-10 oraz system namierzania sygnałów z radiostacji ratowniczych CHELTON. Załoga Bryzy ma również możliwość zrzutu tratwy ratowniczej. Pierwsza maszyna tego typu weszła do służby w październiku 1994 roku, ostatnia - w 2001 roku. Łącznie na wyposażeniu 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej w Siemirowicach znajduje się obecnie osiem samolotów patrolowo – rozpoznawczych. Jeden z nich został zmodernizowany do wersji An-28B1RM Bis. Bryzę w tej wersji wyposażono dodatkowo w systemy umożliwiające wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych - detektor anomalii magnetycznych MAG-10 oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne współpracujące z systemem odbioru sygnałów i analizy danych HYD-10. Bryza Bis otrzymała również system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10 oraz system obserwacyjny FLIR SAFIRE II z dalmierzem laserowym.  Na wyposażeniu 30. Eskadry znajdują się również dwie Bryzy w wersji monitoringu ekologicznego. Załoga „morskiej” Bryzy to dwóch pilotów, technik pokładowy oraz w zależności od wersji i wykonywanej misji do czterech operatorów systemów pokładowych.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony