„Anakonda” - 20 lat służby w Marynarce Wojennej
16 lipca 1992 roku, pierwsze dwa śmigłowce W-3RM „Anakonda” rozpoczęły służbę w Marynarce Wojennej. Obecnie na wyposażeniu lotnictwa morskiego znajduje się siedem tego typu maszyn. W powietrzu spędziły łącznie ponad 15 700 godzin. Ich załogi blisko 280 razy startowały na wezwanie o pomoc z morza.
W 1989 roku lotnictwo Marynarki Wojennej jako pierwsze w siłach zbrojnych rozpoczęło eksploatację śmigłowców „Sokół”. Do służby weszły wówczas dwa W-3 w wersji transportowej. Doświadczenia z ich użytkowania pozwoliły na opracowanie wersji specjalistycznej, przystosowanej do prowadzenia działań poszukiwawczo ratowniczych w dzień i w nocy, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych, nad lądem i obszarami morskimi. 16 lipca 1992 roku na wyposażenie 18. Eskadry Lotnictwa Ratowniczo – Łącznikowego MW w Gdyni Babich Dołach weszły pierwsze dwa śmigłowce ratownicze W-3RM o numerach 0505 i 0506, znane pod nazwą „Anakonda”. Maszyny te wyposażono w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Wokół kadłuba zamocowano sześć nadmuchiwanych pływaków. Dzięki nim po wodowaniu w sytuacji awaryjnej załoga i pasażerowie mają czas na ewakuację. Kabinę ładunkową przystosowano do transportu 8 rozbitków, w pozycji leżącej 2. W skład załogi „Anakondy” wchodzi do 5 osób: dowódca, drugi pilot, ratownik, technik – operator dźwigu oraz lekarz.
fot. kmdr ppor. Czesław Cichy
Kolejne W-3RM lotnicy morscy otrzymali w 1993 roku (0511 i 0512) i 1996 roku (0513). W 1998 roku do Marynarki Wojennej trafiła pierwsza „Anakonda” w wersji W-3WARM (0813), następne w 1999 roku (0815) i 2002 roku (0906). Śmigłowce nr 0511, 0813 i 0815 są wyposażone w system obserwacji w podczerwieni FLIR, najnowszy 0906 posiada system obserwacyjny SAFIRE sprzężony z reflektorem (tzw. szperaczem). Obecnie planowana jest unifikacja wyposażenia wszystkich śmigłowców W-3 lotnictwa morskiego.
Przez 20 lat służby „Anakondy” stały się nieodłączną częścią historii krajowego systemu ratownictwa morskiego i lotniczego. Dzięki udziałowi w blisko 280 akcjach ratowniczych nad morzem, najważniejszych krajowych i międzynarodowych ćwiczeniach oraz pokazach lotniczych stały się też jednym z najlepiej rozpoznawalnych statków powietrznych polskiej Marynarki Wojennej i wizytówką lotnictwa morskiego.
Dwa najstarsze W-3RM (0505 i 0506) znajdują się obecnie na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego, w grupie Lotniczej Darłowo. Załoga jednego z nich objęła dzisiaj rano kolejny dyżur. Przez całą dobę będą w gotowości do startu na wezwanie o pomoc z morza.
kmdr ppor. Czesław Cichy
Komentarze