100 misji ekologicznych Bryz z Siemirowic
Załoga samolotu An-28E z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego wykonała wczoraj pierwszy w tym roku lot na monitoring ekologiczny Polskiej Strefy Ekonomicznej. W ciągu ostatnich 8 lat lotnicy morscy z Siemirowic zrealizowali ponad 100 misji na rzecz ochrony środowiska naturalnego Bałtyku osiągając nalot 440 godzin.
We wtorek, 31 stycznia, załoga Bryzy w wersji monitoringu ekologicznego wykonała lot, którego celem była kontrola czystości wód w Polskiej Strefie Ekonomicznej na Bałtyku. Pierwszą w tym roku misję na rzecz ochrony środowiska zrealizowali: kpt. mar. pil. Sebastian Rak (dowódca załogi), kpt. mar. pil. Grzegorz Kozakowski (drugi pilot), mł. chor. szt. mar. Cezary Kapica (technik pokładowy) oraz kpt. mar. nawig. Andrzej Zabrocki, st. chor. mar. Marek Żuk i chor. mar. Grzegorz Thiede (operatorzy systemów pokładowych). W trakcie lotu na pokładzie samolotu obecny był również inspektor Urzędu Morskiego. Podczas takiego patrolu załoga samolotu może wykryć zanieczyszczenie na powierzchni wody, zlokalizować jego przyczynę oraz wykonać dokumentację pozwalającą na wszczęcie postępowania i wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy zanieczyszczenia środowiska. Loty te mają zarówno charakter prewencyjny jak i interwencyjny, ponieważ lotnicy z Siemirowic utrzymują gotowość do wykonania monitoringu „na wezwanie”. Terminy i szczegóły realizacji misji ekologicznych ustalane są na bieżąco w porozumieniu z Urzędem Morskim. Od listopada 2004 roku lotnicy morscy z Siemirowic zrealizowali ponad 100 takich misji. Patrolując czystość morza wzdłuż trasy o długości 100 000 km spędzili w powietrzu ponad 440 godzin.
Załoga ekologicznej Bryzy z inspektorem Urzędu Morskiego/ fot. Marian Kluczyński
Samoloty monitoringu ekologicznego powstały na bazie An-28 w wersji transportowej. Były to dwie pierwsze tego typu maszyny wyprodukowane w mieleckich zakładach lotniczych, które weszły do służby w lotnictwie Sił Zbrojnych. Ponad 23 lata temu lotnictwo Marynarki Wojennej było prekursorem we wdrażaniu na wyposażenie polskiej armii popularnego dzisiaj samolotu Bryza. W trakcie modernizacji tych maszyn w 2001 roku wyposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 wyposażono także w dwa dodatkowe zbiorniki paliwa. Dzięki temu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. W grudniu 2008 roku maszyna z numerem burtowym 0405 otrzymała system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS.
Początkowo po modernizacji ekologiczne Bryzy trafiły na lotnisko w Gdyni Babich Dołach gdzie pełniły służbę w 1. Dywizjonie Lotniczym, a po jego przeformowaniu w 28. Puckiej Eskadrze Lotniczej. Od listopada 2004 roku, po przebazowaniu na lotnisko w Siemirowicach, weszły na wyposażenie 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej. Obecnie znajdują się one na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego.
Komentarze