Przejdź do treści
SM-1 o numerze seryjnym 101003 w Muzeum Lotnictwa Polskiego (fot. Muzeum Lotnictwa Polskiego)
Źródło artykułu

Śmigłowiec SM-1 wrócił po remoncie na ekspozycję Muzeum Lotnictwa Polskiego

Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie poinformowało, że po remoncie wykonanym przez nowosądecką firmą Feniks Reco na ekspozycję wrócił śmigłowiec SM-1.

Jest to kolejny – po SM-2 i SP-GIL – historyczny polski śmigłowiec, wyremontowany i ponownie udostępniony do zwiedzania. Wprawdzie na razie czynna jest tylko ekspozycja plenerowa, ale przechodząc przez hall gmachu głównego można go zobaczyć.

Głównym celem prac konserwatorskich przy śmigłowcu SM-1 było: renowacja elementów kabiny, odnowienie powłok śmigłowca, renowacja kabiny śmigłowca, renowacja elementów silnika oraz przekładni oraz naniesienie nowych malatur w oparciu o opracowaną dokumentację.

SM-1 był pierwszym śmigłowcem seryjnie produkowanym w Polsce od 1956 r. w zakładach WSK Świdnik na licencji radzieckiego Mil Mi-1. Do 1965 r. wyprodukowano 1597 egzemplarzy różnych wersji, z których większość trafiła do ZSRR, ale kupowane były też przez inne kraje.  Ostatni śmigłowiec SM-1 wyprodukowano w Świdniku pod koniec grudnia 1965 roku. Dzięki produkcji SM-1 Polska wpisała się na światową listę największych producentów śmigłowców. Polskie lotnictwo wojskowe zakupiło w sumie 85 śmigłowców SM-1. Były używane do 1983 roku.

Prezentowana maszyna o numerze seryjnym 101003 i znakach SP-SAD to trzeci egzemplarz seryjny, który należał do Instytutu Lotnictwa w Warszawie. Prowadzono na nim różne próby, m. in. holowania szybowców oraz zabudowy małych skrzydeł. Został przyprowadzony lotem do muzeum przez nestora polskich pilotów śmigłowcowych Ryszarda Witkowskiego w 1973 r.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony