Przejdź do treści
Źródło artykułu

10 lat w NATO

12 marca 1999 roku, kiedy Polska została pełnoprawnym członkiem Sojuszu Północnoatlantyckiego, Gdyńska Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej już była stałym uczestnikiem manewrów w ramach programu „Partnerstwo dla Pokoju” i programu wymiany eskadr z lotnikami morskimi państw NATO. Ostatnie 10 lat to zmiany struktury i wyposażenia lotnictwa morskiego oraz aktywny udział w blisko 60 międzynarodowych ćwiczeniach i operacjach sojuszniczych od Bałtyku po Morze Śródziemne i Czarne.

Pierwszym ważniejszym sprawdzianem dla Brygady Lotnictwa MW po wstąpieniu do NATO były manewry „Baltops 99”. Wówczas załogi samolotów MiG-21 bis z 1. Dywizjonu Lotniczego w Gdyni Babich Dołach współdziałały z załogami samolotów Tornado z 2. Skrzydła Lotnictwa Morskiego Niemiec w Eggebek. Już wtedy wzajemna współpraca tych jednostek w ramach programu wymiany eskadr miała kilkuletnią historię. W lipcu 1999 roku, przyszedł czas pierwszego sojuszniczego świętowania. Polscy lotnicy morscy po raz pierwszy jako przedstawiciele kraju członkowskiego Sojuszu Północnoatlantyckiego wzięli udział w międzynarodowej paradzie lotniczej „International Air Tattoo" poświęconej 50. rocznicy powstania NATO. Na odbywające się w Fairford w Wielkiej Brytanii pokazy poleciał wtedy śmigłowiec ratowniczy W-3RM „Anakonda” (0813) oraz samolot patrolowo – rozpoznawczy An-28B1R (1022). Dowódcami załóg, którzy uczestniczyli w tym historycznym wydarzeniu byli obecni dowódcy 29. i 30. Eskadry Lotniczej – kmdr por. pil. Paweł Smreka oraz kmdr por. pil. Jarosław Andrychowski. W 1999 roku w strukturze brygady znajdowały się trzy dywizjony lotnicze, trzy bataliony zabezpieczenia oraz dywizjon techniczny a podstawowym wyposażeniem lotnictwa morskiego rodzaju Sił Zbrojnych były samoloty Mig-21 bis, Mig-21UM oraz TS-11 Iskra.

W ciągu ostatnich dziesięciu lat załogi samolotów i śmigłowców Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW uczestniczyły w blisko 60 międzynarodowych ćwiczeniach operując w rejonie Bałtyku, Morza Północnego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Załogi śmigłowców pokładowych SH-2G działając w składzie elitarnych Sił Odpowiedzi NATO dwukrotnie wzięły udział w operacji antyterrorystycznej NATO „Active Endeavour”. Od marca 1999 roku do służby w lotnictwie morskim weszło pięć samolotów patrolowo – rozpoznawczych An-28B1R, dwa samoloty transportowe An-28TD, dwa śmigłowce ratownicze W-3RM „Anakonda”, dwa śmigłowce transportowe Mi-17 oraz cztery śmigłowce pokładowe SH-2G. Ponadto w 2001 roku dwa samoloty transportowe zostały przystosowane do wykonywania zadań monitoringu ekologicznego polskiej Strefy Ekonomicznej na Bałtyku, sukcesywnie modernizowano również systemy poszukiwawczo – uderzeniowe śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ. W ubiegłym roku zakończyła się modernizacja pierwszego samolotu patrolowo – rozpoznawczego do wersji Bryza Bis a jeden z samolotów monitoringu ekologicznego został doposażony w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Na lotniskach brygady pojawiły się nowe systemy nawigacyjne – system lądowania według przyrządów ILS oraz system radionawigacyjny TACAN. Na przełomie 2002 i 2003 roku zakończono eksploatację nieperspektywicznych samolotów odrzutowych a w ubiegłym roku rozpoczął się proces wycofywania ze służby kończących resurs śmigłowców ratowniczych Mi-14PS.

Obecnie w skład Brygady Lotnictwa MW wchodzą trzy eskadry i dwie bazy lotnicze. Na wyposażeniu eskadr bazujących na lotniskach w Gdyni Babich Dołach, Darłowie i Siemirowicach znajdują się samoloty i śmigłowce przeznaczone do wykonywania zadań poszukiwania, śledzenia i zwalczania okrętów podwodnych, poszukiwania, rozpoznania i wskazywania celów okrętom, zabezpieczenia ratowniczego polskiej strefy poszukiwania i ratownictwa (SAR) na Bałtyku, monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej oraz transportu ludzi i sprzętu.

Kalendarium najważniejszych międzynarodowych przedsięwzięć Brygady Lotnictwa MW w latach 1999-2009

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony