Przejdź do treści
Źródło artykułu

6 powodów, dla których latanie ze szronem na skrzydłach to zły pomysł

Producenci samolotów przyznają, że ocena wzrokowa tego co pokrywa powierzchnię skrzydła i jak to wpłynie na degradację właściwości aerodynamicznych jest w zasadzie niemożliwa. Z punktu widzenia aerodynamiki nie ma pojęcia "trochę lodu", dlatego należy podczas przeglądu górnych powierzchni skrzydeł stwierdzić, że są one wolne całkowicie od zanieczyszczenia.

Eksperci twierdza, że niezauważalne wzrokowo ilości lodu przed startem, mogą spowodować przy ich niedocenieniu przez pilotów takie same skutki co lód widoczny i zalegający na skrzydle.

Stwierdzono również, że wielu pilotów, którzy dysponują samolotami o dużym zapasie mocy ignorują cienkie warstwy lodu uważając, że moc silników ich samolotów jest w stanie zrekompensować skutki aerodynamiczne jego występowania. Duża moc silnika nie spowoduje usunięcia zagrożenia utraty kontroli nad samolotem w momencie jego startu. Problemem jest także asymetryczne rozłożenie warstewki lodu na powierzchni skrzydeł. Może to doprowadzić do braku kontroli nad samolotem podczas startu w wyniku wystąpienia asymetryczności sił na poszczególnych skrzydłach.

Warunkami niesprzyjającymi wykryciu cienkich warstw lodu na skrzydle mogą być panujące w danym momencie warunki atmosferyczne, oświetlenie skrzydeł i ich kolor. Pomimo to obowiązkiem załogi jest bardzo dokładne sprawdzenie powierzchni skrzydeł tak aby mieć pewność, że nie ma lodu.

Jeśli na twoim samolocie jest szron, musisz się go pozbyć przed lotem. Oto, co Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) oraz Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) publikują na ten temat...

1) Szron wielkości ziarenka soli, rozłożony zaledwie na centymetr kwadratowy powierzchni skrzydła, może wystarczająco zaburzyć siłę nośną i uniemożliwić start samolotu.


2) Małe skupiska lodu lub szronu na skrzydłach mogą powodować asymetryczne przeciągnięcia, powodując problemy z kontrolą przechyłów podczas startu.


3) Szron może zmniejszyć siłę nośną skrzydła o 30 procent lub więcej.


4) Może również zmniejszyć krytyczny kąt natarcia skrzydła o kilka stopni.


5) Ponieważ szron zakłóca przepływ powietrza nad całym samolotem, może zwiększyć opór nawet o 40%.


6) W ciągu ostatnich 10 lat doszło do ponad 30 wypadków w lotnictwie ogólnym związanych z startem oszronionych samolotów. FAA twierdzi, że każdemu z nich można było zapobiec usuwając wcześniej szron z płatowca.


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony