6 kwestii, o których pilot GA powinien powiedzieć swoim pasażerom

6 kwestii, o których pilot samolotów z napędem tłokowym powinien powiedzieć swoim pasażerom, fot. boldmethod.com

Posiadając uprawnienia do pilotowania statków powietrzych segmentu lotnictwa ogólnego bardzo często chcemy się dzielić naszą pasją z innymi. Tym samym bierzemy pełną odpowiedzialność za ich bezpieczeństwo.

Jednak nie wszyscy są do końca świadomi jak się zachowywać w kabinie, nie tylko w sytuacjach niestandardowych, ale co niezwykle ważne w trakcie zwykłego lotu. Zadniem dowódcy statku powietrznego, jest ich w tych kwestiach uświadomić i przeprowadzić kompleksowy briefing przedodlotowy.

Na stronie boldmethod.com został opublikowany artykuł, którego autor sugeruje pilotom, aby przybliżyli swoim pasażerom sześć poniższych zasad. Pozwoliliśmy sobie minimalnie zmienić tłumaczenie.

1) Sterylny kokpit

Gdy pasażerowie mają łączność z pilotem przy pomocy interkomu, muszą wiedzieć, że rozmowa nie powinna go rozpraszać, szczególnie gdy ten prowadzi komunikację przez radio.

2) Monitorowanie ruchu lotniczego w okolicy

Należy poprosić pasażerów, aby rozglądali się i obserwowali inne statki powietrzne. Mogą nie zdawać sobie sprawy z odpowiedzialności pilota w myśl zasady: widzę i jestem widziany.


3) Korzystanie z wyjść, wyposażenia awaryjnego i pasów bezpieczeństwa

W przeciwieństwie do lotów wykonywanych na pokładzie regularnych linii lotniczych, na pokładzie małego samolotu może nie być nikogo, kto pomógłby w obsłudze wyjść i wyposażenia awaryjnego. Pilot powinien upewnić się, że będą oni świadomi jak się zachowywać i je obsługiwać. Przepisy wymagają od pilota aby poinstruował każdego pasażera, jak prawidłowo zapina się pasy bezpieczeństwa i jak się je odpina. W przypadku lotów nad wodą, wymagających kamizelek ratunkowych dowódca statku powienin poinstruować jak je obsługiwać.


4) Trzymanie FOD z dala od drążków sterowych

FOD (Foreign Object Debris) w kabinie może być niebezpieczny. Wiele wypadków, spowodowanych było zakleszczeniem się luźnych przedmiotów w sterownicach samolotu.


5) Choroba lokomocyjna

Mniejsze samoloty są najbardziej podatne na turbulencje. Pilot powinien uświdomić pasażerów, jak zachować lepszą dyspozycję, na przykład spoglądając na horyzont, zamiast skupiać wzrok na przyrządach w kabinie. Powinien również poinstruować o lokalizacji worków chorobowych.


6) Pełne odchylenia wolantu lub drążka sterowniczego

Należy pokazać paażerowi z przodu, jak daleko wolant sięga przy pełnym wychyleniu. Ostatnią rzeczą, jaką pilot chciałby doświadczyć, to aby pozycja siedzenia pasażera lub jego ciała zakłócała swobodne ruchy drążka sterowego.


Na koniec pytanie do Ciebie: O czym jeszcze powinieneś powiedziec swoim pasażerom?

Źródło: boldmethod.com
comments powered by Disqus