Przejdź do treści
Źródło artykułu

To ile w końcu kosztuje osłona meteorologiczna?

Wyciągnięty do tablicy chciałbym spróbować obronić to, co napisałem w artykule Ile kosztuje osłona meteorologiczna lotnictwa ogólnego?. Jest to o tyle trudne, że mam polemizować z anonimowym IMGW (ale bez PIB) i brakiem merytorycznych argumentów. Nie jestem również pewien czy autor polemiki zauważył, że artykuł dotyczy wyłącznie lotnictwa ogólnego.

W artykule przedstawiłem moją opinię na temat finansowania osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego. Nie zamierzałem z artykułu robić kompendium aktów prawnych dotyczących lotnictwa i dlatego przytoczyłem wyłącznie te, które opisują nasz krajowy mechanizm finansowania osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego.

Zgadzam się z tym, że aktów prawnych dotyczących poruszanego tematu jest dużo więcej. Moim ulubionym jest rozporządzenie 1035/2011 ustanawiające wspólne wymogi dotyczące zapewniania służb żeglugi powietrznej, gdzie w Załączniku I można zadumać się nad pkt. 8.1 mówiącym o tym, że instytucje takie jak np. IMGW PIB zapewniają swoje służby zgodnie z zasadą otwartości i przejrzystości. W rozporządzeniu 1794/2006 (które ma zastosowanie do instytucji wyznaczonych czyli IMGW PIB) możemy również przeczytać, że opłaty nakładane na użytkowników powinny być ustalane i stosowane uczciwie i przejrzyście, po konsultacji z użytkownikami, czyli tymi z lotnictwa ogólnego prawdopodobnie też. Dalej znajdujemy również zapis mówiący o tym, że w przypadku, gdy lotom VFR udziela się zwolnienia (sytuacja jak u nas w kraju), instytucja zapewniająca służby meteorologiczne wykazuje ich koszty oddzielnie od kosztów dla lotów IFR.

Przedstawione na wykresie porównanie kosztów osłony meteorologicznej nie dotyczy tematu czyli kosztów osłony meteorologicznej lotnictwa ogólnego.

Przywołane w artykule IMGW konsultacje również nie dotyczą lotnictwa ogólnego.

IMGW mylnie interpretuje moje stanowisko, co do wyznaczenia. Nie tylko „zdaje się reprezentować” ale jestem pewien, że wyznaczenie - w takiej postaci jak obecne - prowadzi do zjawisk niekorzystnych dla lotnictwa ogólnego i nie tylko ogólnego. Jest wręcz szkodliwe. Na poparcie tego poglądu chciałbym przypomnieć np. fakt z poprzedniej edycji wyznaczenia i umowy pomiędzy IMGW a PAŻP.

Zgodnie z umową IMGW miał pobierać opłaty za usługi, których nie świadczył na rzecz odbiorcy, który nie istniał - a mianowicie służby poszukiwawczo ratowniczej. W Polsce takiej służby nie było i nie ma. Pewne jej funkcje pełni lotnictwo wojskowe, ale ono jest zabezpieczane przez wojskową służbę meteorologiczną. W mojej opinii takie działanie było możliwe właśnie dzięki wyznaczeniu IMGW i bierności PAŻP, który uważał, że za to co dostarcza IMGW odpowiada ULC „bo przecież IMGW jest wyznaczony”. Dopiero interwencja ULC przerwała ten zaklęty krąg. Co też nie odbyło się bez problemu, bo próbowano uzasadnić, że opłaty będą ponoszone za gotowość do świadczenia takich usług.

Kolejny problem z wyznaczeniem to negocjacje ceny. Czy takie się odbywają? Czy konsultowany z użytkownikami jest zakres osłony? Ten rok jest pierwszym, w którym zarządzający lotniskami zostali wyjęci spod wyznaczenia. Powodem była między innymi stosowana przez IMGW praktyka przymuszania ich do zakupu osłony meteorologicznej w zakresie dla nich nieprzydatnym i bez możliwości negocjacji ceny. Trudno też uznać wyznaczenie za zgodne z ideą jego wprowadzenia, jeśli o jego ostatecznej postaci decydują głównie argumenty pozamerytoryczne. Wystarczy porównać propozycje ULC z ostatecznymi wersjami wyznaczeń.

Jeżeli zakres wyznaczenia nie jest poufny, to o czym mówi umowa pomiędzy IMGW a PAŻP, do której się ono odwołuje? Cytuję tekst z decyzji Ministra Infrastruktury: „ … wyznaczam Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej Państwowy Instytut Badawczy jako instytucję zapewniająca służby meteorologiczne dla dostarczania danych i informacji meteorologicznych zgodnie z umową określającą ich zakres, jakość i charakter zawartą z certyfikowaną instytucją żeglugi powietrznej ...” Jeżeli nie jest tajna, to jaki jest zakres, jakość i charakter dostarczanych danych i informacji meteorologicznych? I komu IMGW jest zobowiązany zgodnie z umową je dostarczać? Czy odbiorcą usługi jest tylko PAŻP, czy też użytkownicy przestrzeni powietrznej?

Akapit o konkurencji i niebezpiecznych oszczędnościach ma dzisiaj szczególną wymowę, zwłaszcza kiedy IMGW PIB wygrał przetarg na osłonę meteorologiczną lotniska Modlin oferując pełną osłonę meteorologiczną czyli dane i informacje dla zarządzającego lotniskiem, służb ruchu lotniczego oraz użytkowników przestrzeni powietrznej za kwotę, która nie pokrywa nawet kosztów osobowych i w niesamowity sposób różni się od kosztów ponoszonych na innych lotniskach.

Odsyłanie mnie do ULC po informację co do zakresu wyznaczenia jest bez sensu. „Właścicielem” decyzji o wyznaczeniu jest minister właściwy do spraw transportu i to on decyduje o jej udostępnieniu. Ale nawet w Ministerstwie nie ma informacji o tym, co zwiera umowa pomiędzy IMGW a PAŻP. Co dalej? - tutaj odsyłam do artykułu „Ile kosztuje osłona meteorologiczna lotnictwa ogólnego?”

No właśnie, ile kosztuje osłona meteorologiczna lotnictwa ogólnego?

Bogdan Bartosik


Czytaj również:
IMGW o kosztach osłony meteorologicznej
Ile kosztuje osłona meteorologiczna lotnictwa ogólnego?

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony