Przejdź do treści
EcoDemonstrator 787 Boeinga
Źródło artykułu

Pierwszy na świecie lot Boeinga z wykorzystaniem paliwa „green diesel” jako biopaliwa lotniczego

Boeing przeprowadził pierwszy na świecie lot z wykorzystaniem powszechnie dostępnego, używanego w transporcie lądowym, biopaliwa „green diesel”. W swoim samolocie testowym 787 ecoDemonstrator firma zastosowała wczoraj do napędzania lewego silnika mieszankę 15 proc. paliwa „green diesel” i 85 proc. tradycyjnego paliwa do silników odrzutowych.

„Paliwo „green diesel” daje ogromną szansę na uczynienie biopaliwa lotniczego bardziej dostępnym i przystępnym cenowo dla naszych klientów” - powiedziała Julie Felgar, dyrektor zarządzająca jednostki Environmental Strategy and Integration w Boeing Commercial Airplanes. „Dostarczymy dane z kilku lotów, które wykona ecoDemonstrator, aby wesprzeć działania mające na celu zatwierdzenie tego paliwa dla lotnictwa komercyjnego i pomóc osiągnąć cele środowiskowe naszej branży.”

Biopaliwo „green diesel” powstaje z olejów roślinnych, zużytego oleju spożywczego oraz tłuszczów z odpadów pochodzenia zwierzęcego. Boeing odkrył wcześniej, że paliwo to jest zbliżone pod względem chemicznym do biopaliwa lotniczego HEFA (hydro-processed esters and fatty acids) zatwierdzonego w 2011 roku. Jednocześnie paliwo „green diesel” jest różne pod względem chemicznym od paliwa znanego jako „biodiesel”, które również jest wykorzystywane w transporcie lądowym. Jest to inny produkt.

Przy zdolności produkcyjnej w USA, Europie i Azji wynoszącej 3 mld litrów, paliwo „green diesel” mogłoby szybko zaspokoić aż 1 proc. światowego zapotrzebowania na paliwa do silników odrzutowych. Koszt hurtowy na rynku amerykańskim, tj. około 3 dolarów za galon z uwzględnieniem dotacji rządowych, jest porównywalny z kosztem nafty lotniczej.

„Samolot zasilany mieszanką paliwa „green diesel” zachowywał się zgodnie ze specyfikacją, dokładnie tak samo jak przy użyciu tradycyjnego paliwa lotniczego” - powiedział kapitan Mike Carriker, główny pilot jednostki Product Development and 777X, Boeing Test and Evaluation. „Jest to dokładnie to, co chcemy obserwować w trakcie lotów testowych z zastosowaniem nowego rodzaju paliwa.”

Paliwo „green diesel” jest jedną z 25 nowych technologii testowanych w ramach programu ecoDemonstrator Boeinga na pokładzie samolotu 787 Dreamliner ZA004. Program ten przyspiesza testowanie, udoskonalanie i wykorzystanie nowych technologii i metod, które mogą zredukować wpływ lotnictwa na środowisko.

Według danych fińskiej firmy Neste Oil, która zapewniła paliwo „green diesel” do użycia w samolocie ecoDemonstrator 787, na przestrzeni całego cyklu życia, produkowane w sposób zrównoważony paliwo „green diesel” zmniejsza emisję dwutlenku węgla o 50 do 90 proc w porównaniu do paliw kopalnych. Lot testowy był przeprowadzony w koordynacji z amerykańskim nadzorem lotniczym FAA oraz firmami Rolls-Royce i Pratt & Whitney. Mieszankę paliw przygotowała firma EPIC Aviation.

Więcej informacji na temat technologii zastosowanych w samolocie ecoDemonstrator 787 oraz lista dostawców będących partnerami projektu: www.newairplane.com/environment/#/ecoDemonstrator/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony