Boeing 747-8 Freighter pomyślnie zakończył swój pierwszy lot
Najnowszy Boeing Freighter bezpiecznie wylądował po 3 godzinach i 39 minutach lotu
EVERETT, Waszyngton, 8 lutego 2010 r. – Boeing 747-8 Freighter pomyślnie wzbił się w niebo po raz pierwszy, rozpoczynając program testowy najbardziej wydajnego samolotu transportowego na świecie. Lot obserwowało z płyty lotniska ponad 5000 pracowników, klientów, dostawców i innych obserwatorów.
Najnowszy członek rodziny 747 wystartował o godzinie 12:39 czasu lokalnego (21:39 czasu polskiego) z lotniska Paine Field w Everett i wylądował również na lotnisku Paine Field o godzinie 16:18 (1:18 w nocy czasu polskiego). W kokpicie samolotu usiedli Szef Pilotów 747 Mark Feuerstein i Kapitan Tom Imrich.
„To był prawdziwy przywilej zasiąść za sterami tego samolotu podczas jego pierwszego lotu, reprezentując tysiące kolegów, którzy przyczynili się do tego sukcesu” powiedział Feuerstein i dodał: „Samolot zachowywał się tak jak oczekiwaliśmy, a jego sterowanie jest takie samo jak Boeinga 747-400”.
Były to pierwsze z ponad 1600 godzin lotu, które ma przed sobą program testowy 747-8 – najnowszy członek frachtowej rodziny Boeinga. Samolot odbył trasę nad zachodnim Waszyngtonem, gdzie przeszedł testy jakościowe sterowania samolotu i funkcjonowania silnika. Podczas lotu wzbił się na wysokość 5181m i osiągnął prędkość 230 węzłów, czyli ok. 426 km/h.
Boeing 747-8 Freighter, zasilany czterema silnikami General Electric GEnx-2B. Program testowy kontynuowany będzie w Moses Lake w Waszyngtonie i Palmdale w Kalifornii, gdzie pozostałe dwa testowe samoloty dołączą w najbliższych miesiącach.
„Jest to rzeczywiście wielki dzień dla Boeinga i programu 747” powiedział Mo Yahyavi, Menedżer Generalny programu 747 i Wiceprezes Boeing Commercial Airplanes. „Jest to kulminacja ciężkiej pracy naszych pracowników, dostawców i klientów. Jest jeszcze dużo do zrobienia, ale jestem niezwykle szczęśliwy z rozpoczęcia programu lotów testowych, które pokażą zdolności tego samolotu” dodał Yahyavi.
Boeing 747-8 Freighter jest nowym samolotem serii 747, który zaoferuje operatorom cargo najniższe koszty operacyjne i najlepszą ekonomikę ze wszystkich frachtowców. Samolot ma długość 76,3 m – o 5,6 m więcej niż w 747-400 Freighter. Wydłużenie samolotu zapewnia klientom 16% większą pojemność załadunkową w porównaniu z jego poprzednikiem. Oznacza to dodatkowe cztery palety na głównym pokładzie i trzy palety na dolnym pokładzie.
„747-8 Freighter utrzyma czołową pozycję rodziny 747 Freighter, która obsługuje ponad połowę transportu lotniczego, czyniąc to standardem tej branży” powiedział Yahyavi.
Boeing po raz pierwszy zaprezentował ten samolot 14 listopada 2005 r. Obecnie posiada 108 zamówień na 747-8, z których 76 przypada na 747-8 Freighter. Zamówienia na 747-8 Freighter złożyły Cargolux, Nippon Cargo Airlines, AirBridgeCargo Airlines, Atlas Air, Cathay Pacific, Dubai Aerospace Enterprise, Emirates SkyCargo, Guggenheim i Korean Air.
Komentarze