Przejdź do treści
Źródło artykułu

AVIA SVIT 2014

W dniach 24-27.09.2014 r. odbyły się w Kijowie targi Avia Svit 2014. Bezzalogowce.pl był partnerem medialnym tego przedsięwzięcia. Jednocześnie z targami lotniczymi odbywała się wystawa Arms and Security na której prezentowano broń i ekwipunek oraz odzież taktyczną.

Na targach pojawiły się największe ukraińskie firmy lotnicze oraz te, które mają swoje siedziby na Ukrainie. W sumie to ciekawym doświadczeniem było znaleźć się w otoczeniu specjalistycznych lotniczych wyrazów napisanych cyrylicą. Zanim przejdziemy do prezentacji tego, co na targach zaprezentowano z obszaru lotnictwa bezzałogowego – garść spostrzeżeń.

Po targach pojawiły się w polskich mediach doniesienia o tym jakoby polski sprzęt i broń cieszyły się tam niesamowitym powodzeniem. Otóż jest to prawda, tyle, że nie cała. Takim samym powodzeniem cieszył się sprzęt wystawiony przez firmy ukraińskie. I tak biorąc za przykład tą część polskiego stoiska gdzie prezentowała się fabryka broni Radom. Rzeczywiście, nie sposób odmówić tego, że nie było tam tłumu ludzi. Z tym, że o wiele większy tłum kłębił się vis a vis stoiska polskiego, gdzie broń prezentowało ukraińskie przedsiębiorstwo Fort.

Podobnie było z dronami. Dało się zauważyć to samo co w Polsce. Wysocy przedstawiciele służb mundurowych oraz niektóre media postrzegają bezzałogowce w kategoriach czegoś całkowicie nowego. Wystarczy więc pokazać coś latającego, a następnie powiedzieć, że to jest sterowane z ziemi i już znajdziemy słuchaczy wśród ugwiazdkowanego towarzystwa. Napięcie nakręcają też Ci, którzy dopiero co odkryli branżę, weszli w nią i myślą, że stanowi to novum. A tymczasem teraz, powiedzieć „latałem dronem”, to mniej więcej tak samo jak powiedzieć „prowadziłem samochód”. Za chwilę strzeli dekada od rozpoczęcia operacyjnego użycia BSP w wojsku. Przypomnijmy sobie jak wyglądały monitory komputerowe 10 lat temu i zrozumiemy jaki szmat czasu minął od tamtej pory.

Jeśli chodzi o bezzałogowce z Polski, to ITWL zaprezentował Atraxa. I tutaj prawidłowość jest ta sama co w przypadku broni. Tam gdzie na stoisku stoi platforma powietrzna, tam podchodzą ludzie. Nie inaczej było dookoła Atraxa. Ciężko więc mówić o tym, że bezzałogowiec z Polski wzbudził zainteresowanie znacząco większe od innych konstrukcji. Każda z nich była otoczona gromadką ciekawskich.

Z punktu widzenia lotnictwa bezzałogowego Ukraina jest rynkiem o dużym potencjale. Nie jest to jednak rynek dla wszystkich. Żeby inwestycja przyniosła efekty trzeba się nastawić na długofalowe działanie i bogatą ofertę. Rynek jest duży, ale płytki i niezbyt bogaty (a może bardziej niewypłacalny). Z tych względów nie ma „ssania”, co powoduje, że nie można mówić o sprzedaży na pniu. Poza tym potencjalni odbiorcy są bardzo nieufni. Pokutuje tutaj schemat następujący: ktoś chce sprzedać – sprzedać, znaczy chce zarobić – zarobić, znaczy zły. Nieufność podbudowana jest też, w pewnym stopniu, odmiennym alfabetem.

Rozpoczynijmy przegląd konstrukcji bezzałogowych jakie zostały zaprezentowane, na targach Avia Svit 2014.

Samolot ukraińskiej firmy AV-Tech LLC. Jej system Feniks był najbardziej spełniającym warunki bezzałogowego statku powietrznego. Przede wszystkim jest on sterowany przez autopilota przy pomocy własnoręcznie napisanego programu sterującego. Pilotowany jest przez jedną osobę. Samolot ma wbudowany ATOL opierający się na podkładzie mapowym. Niedokładności w obliczeniu wysokości od powierzchni lądowiska mają być bilansowane przez bardziej wytrzymałe podwozie.

Podstawowe parametry:
MTOM - 12 kg
Udźwig - 2 kg
Długotrwałość lotu - do 10 godz.
Rozpiętość - 2,8 m

Narodowy Uniwersytet Lotniczy przedstawił kilka konstrukcji.
Największa z nich to M-7D „Niebieski patrol”.
Podstawowe parametry:
MTOM – 150 kg
Udźwig – do 55 kg
Długotrwałość lotu – do 10 godz.
rozpiętość – 5,16 m

BPS M-10 Oko

Wielowirnikowiec NAU PK-03

Politechnika Narodowa wraz z firmą Polyteco Aero zaprezentowała samolot Spectator
MTOM – 3 kg
Udźwig – 1,5 kg
Długotrwałość lotu – do 120 min
Rozpiętość – 1,4 m

Firma Smic-aerospace pokazała kilka bezzałogowców oraz makietę najnowszego projektu.

Viper SM3

Reprezentant Polski.

Można było także na miejscu zaopatrzyć się w modele latające i wielowirnikowce.

Więcej zdjęć dostępnych jest na stronie: www.bezzalogowce.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony