Przejdź do treści
Źródło artykułu

PHASA-35 pomyślnie zakończył krytyczne próby długotrwałości lotu z czujnikami

Po początkowych próbach w locie, PHASA-35, samolot zasilany energią słoneczno-elektryczną o rozpiętości skrzydeł wynoszącej 35 m, pomyślnie zakończył krytyczne próby długotrwałości lotu. Podczas nich samolot operował przez 72 godziny w symulowanym środowisku, które modelowało ciężkie warunki stratosferyczne, do działania w jakich samolot został zaprojektowany.

Próby, będące wspólnym przedsięwzięciem BAE Systems, Prismatic i brytyjskiego Laboratorium Nauki i Technologii Obronności (Defence Science and Technology Laboratory – DSTL), stanowią kolejny etap rozwoju zdolności operacyjnych samolotu.

Krytyczne długotrwałe próby w trudnych warunkach wykazały, że samolot może skutecznie działać jako system w pełni zintegrowany z dostarczonymi przez DSTL czujnikami służącymi do łączności, radiostacją programowalną zapewniającą łączność kodowaną w czasie rzeczywistym.

Próby stanowiły też kolejną walidację systemów samolotu, które okazały się zdolne do działania w niskiej temperaturze i skrajnie niskim ciśnieniu, panujących w stratosferze.

Wykorzystanie zdolności BAE Systems do cyfrowego testowania i projektowania układów sterowania lotem umożliwiło przeprowadzenie na ziemi prób doskonale odzwierciedlających rzeczywiste środowisko, co przyspieszyło tempo i zredukowało koszty fazy rozwoju programu.

Testy, które zostały przeprowadzone w specjalnym 40-metrowym hangarze w zakładach Prismatic w pobliżu Farnborough, umożliwiły także zespołowi wykonanie różnych czynności niezbędnych podczas lotu, w tym przejście od lotu za dnia, kiedy samolot jest zasilany panelami słonecznymi, do lotu w nocy, kiedy akumulatory samolotu są rozładowane.

Paweł Mather, główny doradca ds. wyposażenia w DSTL, powiedział: „Podczas projektowania PHASA-35 BAE Systems i Prismatic uznały integrację i eksploatację wyposażenia za najważniejszą kwestię. Współpraca wykazała korzyści z takiego podejścia i dała nam ogromną satysfakcję. DSTL ma bogatą tradycję szybkiego wdrażania nowych technologii, które zapewniają korzyści wojsku i służbom bezpieczeństwa, czego także dowodzi te najnowsze osiągnięcie”.

Ian Muldowney, dyrektor operacyjny działu systemów lotniczych w BAE Systems, dodał: „PHASA-35 jest doskonałym przykładem jak razem wnieśliśmy to, co najlepsze w brytyjskiej wiedzy specjalistycznej i współpracowaliśmy w celu wprowadzenia innowacji technologicznych i dostarczenia krytycznych zdolności. Ten najnowszy sukces, tylko osiem miesięcy po oblocie PHASA-35, pokazuje także, jak brytyjski przemysł i nasi partnerzy przyspieszają tempo realizacji brytyjskiej wizji innowacji, przyszłego systemu lotnictwa bojowego i przewagi informacyjnej”.

Paul Brooks, dyrektor zarządzający w Prismatic, skomentował: „Jestem niezwykle dumny z wysiłków, jakich zespół dokonał, aby próby te zakończyły się powodzeniem, i że zrobił to pomimo wyzwań, jakie przyniosła nam wszystkim globalna pandemia. Wykorzystując to, co najlepsze z olbrzymiego doświadczenia, jakie oferuje BAE Systems, wraz z elastycznością małej, innowacyjnej firmy takiej jak Prismatic, byliśmy w stanie przyspieszyć program w stałym tempie, czego kulminacją była bezproblemowa integracja pierwszych czujników. To ważny krok milowy w dostarczaniu PHASA-35 na rynek, we współpracy z DSTL”.

Następne próby w locie mają się odbyć w nadchodzących miesiącach, a najnowsze osiągnięcie stanowi kolejny krok naprzód dla samolotu, który może rozpocząć pierwsze operacje dla klientów w ciągu 12 miesięcy od zakończenia programu prób w locie.

PHASA-35 to bezzałogowy statek powietrzny o dużej długotrwałości lotu, operujący na dużej wysokości (HALE UAV), który wykonał pomyślnie pierwszy lot w lutym, w czasie krótszym niż dwa lata od sporządzenia wstępnego projektu. Bezzałogowiec ma potencjał do wykonywania lotów trwających do jednego roku, w stratosferze, zapewniając użytkownikom zarówno wojskowym, jak i cywilnym, zdolności jakich nie mają obecnie istniejące statki powietrzne i kosmiczne. PHASA-35 posiada szeroki zakres potencjalnych zastosowań, może służyć jako element sieci łączności, także 5G, a także być wykorzystywany do pomocy ofiarom katastrof czy do ochrony granic. W zależności od potrzeb użytkownika można go przystosować do przenoszenia różnorodnego wyposażenia, takiego jak kamery telewizyjne, kamery termowizyjne, czy urządzenia łączności.

Zasilające PHASA-35 akumulatory o dużej trwałości użytkowej i wysoce wydajna technologia solarna mogą umożliwić samolotowi wykonywanie lotów trwających do jednego roku w stratosferze, w wyższych obszarach atmosfery ziemskiej, wypełniając lukę między samolotami i satelitami.


Przeczytaj również:
Bezzałogowiec zasilany energią słoneczną będzie mógł latać przez rok

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony