BAE Systems dostawcą autonomii w programie Future Vertical Lift
BAE Systems otrzymało kilka kontraktów od Wojsk Lądowych USA (U.S. Army) na opracowanie kluczowych technologii dla programu Advanced Teaming Demonstration (A-Team). BAE Systems jako jedyne otrzymało kontrakty na trzy z czterech obszarów tematycznych programu, mających na celu zwiększenie zdolności operowania zespołu złożonego z załogowego i bezzałogowego statku powietrznego (MUM-T), które mają być krytycznymi komponentami programu U.S. Army o nazwie Future Vertical Lift (FVL).
Z myślą coraz bardziej złożonej, trudno dostępnej i pozbawionej łączności przestrzeni bitewnej, jaką dysponują niemal równorzędni przeciwnicy, armia amerykańska opracowała program A-Team. Jego celem jest stworzenie zautomatyzowanego systemu redukującego poznawcze obciążenia pilotów, jednocześnie umożliwiającego im dowodzenie rojami bezzałogowych statków powietrznych.
„Nasza dojrzała technologia autonomii, którą zaoferowaliśmy w programie A-Team, znacznie zwiększy zdolność żołnierza do kompleksowego oglądu przestrzeni bitewnej i usprawni podejmowanie decyzji” – powiedział Chris Eisenbies, dyrektor produktu w dziale autonomii, kierowania i oceny FAST Labs w firmie BAE Systems. „W przyszłych konfliktach będą brały udział zespoły złożone z załogowych i bezzałogowych statków powietrznych o zwiększonej automatyzacji, co pomoże zapewnić sukces misji w bardzo trudno dostępnych środowiskach”.
BAE Systems zostało wybrane jako dostawca wysoce zautomatyzowanego systemu zapewniającego świadomość sytuacyjną, przetwarzanie informacji, zarządzanie zasobami i podejmowanie decyzji wykraczające poza ludzkie możliwości. Te zalety stają się niezwykle ważne, gdy U.S. Army jest coraz bliżej wprowadzenia do służby zespołów bojowych bezzałogowych statków powietrznych, które będą kierowane przez pilotów w czasie rzeczywistym.
Łączna wartość kontraktów opiewa na 9 mln USD. Obejmują one nagrody za elementy programu dotyczące interfejsu człowiek-maszyna, zarządzania zasobami platform i zarządzania świadomością sytuacyjną. Aby zapewnić krytyczną technologię autonomii, zespół badawczo-rozwojowy FAST Labs BAE Systems oraz dział biznesowy systemów dowodzenia, kierowania, łączności, komputeryzacji, wywiadu, obserwacji i rozpoznania (C4ISR) wykorzysta dziesięciolecia swoich doświadczeń w dziedzinie pionierskich technologii autonomicznych.
Program wykorzysta laboratorium środowiska kabiny załogi śmigłowca przyszłości o otwartej architekturze (Future Open Rotorcraft Cockpit Environment Lab) do przeprowadzania prób symulacyjnych i zademonstrowania produktów różnych dostawców, z myślą o przejściu do programu FVL.
Prace nad programem odbywają się w zakładach w Burlington w stanie Massachusetts i w San Diego w Kalifornii.
Komentarze