Przejdź do treści
Źródło artykułu

Solar Impulse wykonał pokaz na Paris Air Show

Podczas ostatniego dnia pokazów lotniczych Paris Air Show 2011, miała miejsce długo oczekiwana prezentacja samolotu Solar Impulse. Maszyna mogła w końcu wystartować dzięki poprawie warunków meteorologicznych. Według jego budowniczych, zasilana energią słoneczną, czterosilnikowa konstrukcja może być przełomowym projektem, który w przyszłości umożliwi szersze zastosowanie ekologicznych jednostek napędowych.

Statek powietrzny posiada rozpiętość skrzydeł A340 i wagę VW Golfa. Pilot André Borschberg wykonał na nim lot z Brukseli na podparyskie lotnisko Le Bourgeti i planował codzienne loty demonstracyjne, które z powodu zbyt silnego wiatru były odwoływane. Jednak 26 czerwca rano warunki poprawiły się na tyle, że maszyna w końcu znalazła się w powietrzu.

Samolot, którego bazą jest Payerne, w Szwajcarii, posiada cztery 100 kg litowo-polimerowe baterie, które zamontowane są w zbudowanych z włókna węglowego skrzydłach. Skrzydła zawierają też ogniwa słoneczne, które ładują akumulatory w ciągu dnia, co zapewnia maszynie wystarczającą ilość energii na 7-8 godzinny nocny lot. Ogółem panele obejmują ok. 220 metrów kwadratowych powierzchni konstrukcji.

Podczas lotu, Solar Impulse wspina się na wysokość przelotową, a po zachodzie słońca zaczyna się powolny lot ślizgowy, tak aby zapewnić dodatkową energię silnikom, których moc jest odpowiednikiem czterech elektrycznych wkrętarek. Samolot może operować tylko przy bezchmurnym niebie i wietrze o maksymalnej sile 5 węzłów. W locie poziomym osiąga prędkość 23 węzłów. Konstrukcja znacznie różni się od poprzednich zasilanych energią słoneczną samolotów bezzałogowych, takich jak rozwijany przez NASA projekt Helios.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony