Raport: Sprzedaż samolotów GA nadal będzie spadać
Stowarzyszenie Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA) poinformowało, iż w ciągu pierwszych 9 miesięcy bieżącego roku, liczba dostaw nowych samolotów GA spadła na całym świecie o niemal 10 procent w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego.
Tempo spadku jest jednak wolniejsze niż to notowane w 2010 r., kiedy sprzedaż zmniejszyła się o 15 procent. Oznaką nadchodzącego kryzysu branży są również zapowiedzi prezesa spółki Hawker Beechcraft, Billa Boisture'a, który poinformował pracowników swojej firmy, iż w najbliższym czasie dojdzie w niej do kolejnych zwolnień. Dodał, iż z jego analizy wynika, że w najbliższych dwóch latach nie ma praktycznie szans na powrót koniunktury, czego główną przyczyną jest spowolnienie wzrostu gospodarczego w Chinach, europejski kryzys zadłużenia, a także cięcia wydatków na obronę na całym świecie. Hawker obecnie planuje likwidację 101 miejsc pracy, co sprawi, że w tym roku firmę opuści łącznie 459 pracowników.
W pierwszych dziewięciu miesiącach 2011 r. dostarczono 577 samolotów tłokowych (633 rok wcześniej), co znamionuje spadek o 8,8 procent. Liczba sprzedanych maszyn turbośmigłowych spadła o 5,9 proc do 223, a odrzutowców biznesowych o 13 procent do 427 egzemplarzy. Jednak nie wszyscy producenci GA zanotowali straty, bowiem zarówno Cessna, jak i Diamond ogłosiły wzrost przychodów w porównaniu z zeszłorocznym zestawieniem. Liczba dostaw samolotów koncernu Cessna, w tym maszyn tłokowych, turbośmigłowych i odrzutowych, wzrosła z 347 do 424, z największą różnicą w przypadku C162 Skycatcher LSA (Light Sport Aircraft), którego w zeszłym roku sprzedano tylko 6, ale w bieżącym aż 102 sztuki. Znacząco również wzrosła liczba dostaw konstrukcji Diamonda z 99 w 2010 r. do 132 w bieżącym, czego największą zasługą była popularność modelu DA42.
Komentarze