Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport NBAA: załogi pomijają check listy

Badanie przeprowadzone przez Stowarzyszenie Lotnictwa Biznesowego (NBAA) wykazało, iż 15 procent lotów odrzutowców biznesowych jest wykonywane bez skompletowania przez załogi check list. Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) zasugerowała potrzebę zbadania tego problemu po dochodzeniu w sprawie katastrofy Gulfstreama G-IV w Bedford w 2014 r.

Śledczy odkryli, iż załoga nie wykonała wtedy listy kontrolnej przed startem, a w konsekwencji, nie dowiedziała się, że włączona jest blokada sterów. Gdy piloci zdali sobie z tego sprawę, statek powietrzny rozpędzał się już po pasie. Od tej chwili do bezpiecznego przerwania rozbiegu pozostało 11 sekund, załoga jednak spóźniła się z tą decyzją. Samolot wypadł z pasa, uderzył w rów i zapalił się, co w konsekwencji spowodowało śmierć wszystkich siedmiu osób znajdujących się na jego pokładzie.

NTSB zaleciła NBAA przeprowadzenie badań porównawczych w całej branży, dzięki czemu można było zmierzyć stopień niezgodności wykonywania list kontrolnych przed lotem.

Badanie NBAA obejmuje dane z prawie 144 tys. lotów lotnictwa korporacyjnego wykonanych pomiędzy 1 stycznia 2013 r., a 31 grudnia 2015 r. Zgodnie z analizą, średnio 15 procent z nich rozpoczęło się bez wykonania check list, a 2 procent bez przeprowadzenia jakichkolwiek procedur sprawdzenia samolotu. "To kłopotliwe, ponieważ tak bardzo doświadczona załoga próbowała wykonać start z zablokowanymi sterami, a przedstawione dane wskazują na podobne zdarzenia, które miały miejsce na wielu różnych typach statków powietrznych u różnych operatorów", powiedział prezydent NBAA, Ed Bolen. "Ten raport powinien zwiększyć świadomość społeczności lotnictwa biznesowego i pokazać, że na brak dyscypliny proceduralnej nie ma miejsca w naszym zawodzie", dodał.

Wśród zaleceń raportu, NBAA wezwała operatorów do ustanowienia programów monitorowania danych lotu (bowiem tylko 1 procent z nich obecnie posiada takie programy), dzięki czemu możliwe będzie zebranie informacji odnośnie przyczyn wypadków w celu zapobiegania ich ponownemu wystąpieniu.

Pełny raport został opublikowany na stronie internetowej NBAA (link)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony