Przejdź do treści
Źródło artykułu

Problemy chińskiego programu odrzutowca pasażerskiego

Po spotkaniu Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA), które w ostatnim czasie odbyło się w Pekinie, Agencja Reuters poinformowała, iż ambitne plany Chin zakładające rozwój własnego programu samolotu pasażerskiego muszą zostać zweryfikowane.

Chociaż chińscy urzędnicy nie skomentowali tych doniesień, to przedstawiciel Agencji powiedział, że rozmawiał z trzema dostawcami współpracującymi z Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), którzy twierdzili, iż certyfikacja 90-miejscowego regionalnego odrzutowca ARJ21 może zostać odłożona w przyszłość z powodu poważnych wad konstrukcyjnych samolotu testowego. Jak wyjaśniali, prototyp miał problem ze skrzydłami, jego awionika była niewiarygodna i odnotowano problemy z okablowaniem. W zeszłym miesiącu ogłoszono, iż certyfikacja tej konstrukcji została przesunięta na 2013 r., pięć lat po wstępnie zakładanym terminie.

Jednocześnie COMAC stara się również opracować projekt 160-miejscowego samolotu pasażerskiego C919, który ma konkurować z wąskokadłubowymi maszynami Boeinga i Airbusa. Koncern ma nadzieję wprowadzić go do użytku do 2016 r., ale nie jest jasne w jaki sposób rzekome problemy z regionalnego odrzutowca będą miały przełożenie na te plany. Dodatkowo międzynarodową kwestią sporną może być chiński proces certyfikacji. Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) zapowiedziała, iż nie certyfikuje samolotu, dopóki nie oceni zdolności chińskich władz lotniczych do wiarygodnego zatwierdzania zdatności do lotu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony