Powolny wzrost na rynku Light Sport Aircraft
Dan Johnson, prezes Stowarzyszenia Producentów Lekkich Samolotów (LAMA), który jest również ekspertem w dziedzinie LSA (Light Sport Aircraft), opublikował roczne sprawozdanie dla przemysłu lotnictwa ogólnego. Zgodnie z raportem, pierwsza połowa 2012 r. wskazywała na szybsze tempo wzrostu na rynku LSA, jednak druga połowa wstrzymała ten proces.
Opierając się na liczbie zgłoszonych do rejestrów Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) statków powietrznych S-LSA (Special Light Sport Aircraft) Johnson wskazuje, iż w ubiegłym roku najczęściej kupowana była Cessna Skycatcher, której zarejestrowano 94 egzemplarze.
W pierwszej połowie zgłoszono do FAA 76 nowych maszyn tego typu, a w drugiej zaledwie 23. Johnson spekulował, iż ten spadek mogła spowodować informacja, że Cessna zamierza przenieść ten model z kategorii LSA do Primary. W 2012 r. wyróżniła się również firma CubCrafters, która zajęła drugie miejsce z 48 nowymi rejestracjami w porównaniu do 36 rok wcześniej (33% wzrost).
Na trzecim miejscu uplasowała się spółka Aerotrek z 13 zarejestrowanymi samolotami, a na kolejnych Flight Design i American Legend, które sprzedały po 11 modeli. Wszyscy pozostali producenci LSA uzyskali po 10 lub mniej rejestracji swoich samolotów, a całkowita ich liczba w segmencie Light Sport Aircraft w 2012 r. wyniosła 259.
Jak akcentuje Johnson, na rynek LSA wchodzą wciąż nowe firmy, takie jak Bristell, Breezer i Just Aircraft, które mogą być już uwzględnione w przyszłorocznym zestawieniu. Chociaż raport nie zawierał danych dla zestawów do samodzielnego złożenia, to Johnson zauważył, iż w 2012 r., zarejestrowano aż 203 zestawy RV-12 firmy Van Aircraft.
Pełny raport prezesa LAMA znajduje się tutaj
Komentarze