Postępy w rozwoju systemu Fly-by-wire w samolocie DA 42
W ostatnich dniach na terenie Austrii został oblatany dwusilnikowy Diamond DA42 wyposażony w cyfrowy system Fly-by-wire. Celem testów było wykazanie zalet aktywnej elektronicznej kontroli lotu. Firma Diamond Aircraft ma nadzieję, iż system ten będzie kiedyś powszechnie stosowany w lekkich samolotach, zmieniając sposób w jaki będzie można pilotować te maszyny.
W samolocie testowym, większość funkcji, w tym zarówno tych dotyczących lotu, jak i kontroli parametrów pracy silnika, przekazuje już cyfrowy system. Może on kontrolować podstawowe parametry lotu poprzez regowanie na przekroczenie niektórych jego wartości, w tym np. położenia maszyny i jej prędkości, ale może także reagować na zakłócenia zewnętrzne, takie jak turbulencje. Naukowcy oraz firma Diamond wyrażają nadzieję, iż system będzie się rozwijał w sposób, który doprowadzi w przyszłości do możliwości wykonywania automatycznego startu i lądowania. Fakt ten może ostatecznie zmniejszyć poziom umiejętności wymaganych od pilotów, przez co latanie stanie się bardziej dostępne dla większej liczby osób.
Do rozwoju systemu przyczynili się naukowcy z kilku krajów. Całość została zaprojektowana w sposób, który ma umożliwić systemowi autonomiczne rozpoznanie uszkodzeń wewnętrznych komponentów. Gdy zostaną wykryte usterki, Fly By Wire automatycznie przekierowuje polecenia poprzez różne inne ścieżki elektroniczne pomijając miejsca dotknięte awarią. Sprzęt i oprogramowanie zostały opracowane w Niemczech, natomiast system był testowany w warunkach symulowanych w Holandii. Ostateczne testy w powietrzu przeprowadzono w Austrii. Naukowcy projektu mają nadzieję, że ich praca znacznie zmniejszy wskaźnik wypadków małych samolotów, tworząc system pokładowy, który w trybie ciągłym będzie pomagał pilotom kontrolować ich statki powietrzne.
Komentarze