Pierwszy rejsowy samolot KLM napędzany biopaliwem
Holenderskie linie lotnicze KLM poinformowały, iż 29 czerwca, Boeing 737-800 ze 171 pasażerami na pokładzie wykonał rejs z Amsterdamu do Paryża wykorzystując do napędu silników mieszankę 50/50 tradycyjnego paliwa i biopaliwa (biokerosene - zużytego oleju spożywczego). Przewoźnik zaznacza, iż jest pierwszą linią na świecie, która zastosowała takie rozwiązanie w przewozach regularnych i przedstawił plany objęcia nim do września br. ponad 200 innych połączeń.
Szczegóły dotyczące kwestii regulacyjnych, nie są jeszcze jednak jasno określone. Specjaliści zaznaczają, iż biopaliwo wykorzystane przez KLM nie pochodzi ani od jatrofy, ani od innych o podobnych właściwościach roślin, które zwróciły na siebie uwagę ze względu na wysoką zawartość oleju i małe znaczenie dla lotnictwa. KLM używa paliwa na bazie zużytego oleju wyprodukowanego przez Dynamic Fuel, spółki joint venture zawiązanej przez Syntroleum i Tyson Foods.
Pierwszy zasilany biopaliwem lot samolotu KLM miał miejsce ok. 18 miesięcy temu, kiedy czterdziestu VIP-ów na pokładzie odbyło 90-minutową podróż, jednak wtedy nowym paliwem zasilany był tylko jeden silnik samolotu. Europejskie linie lotnicze są szczególnie zmotywowane, aby znaleźć alternatywę dla kopalnych paliw ze względu na limity określone przez Unię Europejską, które oznaczają dla nich do 2012 r. wymóg redukcji emisji dwutlenku węgla o trzy procent. Wykonane loty wskazują na postęp w stosowaniu biopaliw, ale jak stwierdził dyrektor zarządzający KLM, Camiel Eurlingsem, „Koszty biopaliw muszą znacznie spaść, co można osiągnąć wprowadzając dalsze innowacje, dzięki dobrej współpracy i uchwaleniu przepisów, które będą stymulowały rozwój biopaliw w branży lotniczej”. Również linie Virgin Atlantic, British Airways oraz Continental planują zastosować podobne rozwiązania (przynajmniej częściowo) we wszystkich użytkowanych przez siebie maszynach.
Komentarze