Przejdź do treści
Źródło artykułu

Akro z odkrytą kabiną

Kiedy dwa piękne dwupłatowce z odkrytymi kabinami wystartują do pokazu na Pikniku Szybowcowym w Lesznie, pierwszy w kolorze czerwonym, drugi w niebieskim, będziecie mogli odrobić lekcję lotniczej historii o jednym z najbardziej znanych niemieckich samolotów szkolno-akrobacyjnych. Samoloty Bücker T-131 PA Jungmann i ich piloci ładnie się Wam odwdzięczą. Oto niezbędna ściągawka.

82 lata i dwa miesiące – tyle czasu będzie dzielić pokazy w Lesznie od pierwszego lotu Jungmanna, skonstruowanego przez ambitnego konstruktora Andersa Andersona (pracownika wytwórni Bücker-Flugzeugbau). Prosty kadłub, rzędowy silnik z przodu z dwułopatowym śmigłem i kółko ogonowe nikogo w tamtych czasach nie dziwiły. Charakterystycznym znakiem rozpoznawczym Jungmanna był jednak unikalny skos skrzydeł, który doskonale widać w czasie wykonywanej akrobacji. Samolot może zabrać na pokład dwie osoby, bo z założenia był maszyną do szkolenia pilotów, także przyszłych myśliwców. Wprawdzie z pierwotną mocą 105 koni mechanicznych nie należało się spodziewać po nim zrywności, to jednak lekka konstrukcja i masa własna nie przekraczająca 400 kilogramów sprawiały, że samolot z łatwością wspinał się na wysokość nawet 4000 metrów, latał z prędkością bliską 200 km/h, a przy ekonomicznym użytkowaniu mógł dolecieć z Warszawy do Berlina bez międzylądowania.

Masowa produkcja sprawiła, że T-131 jest aktualnie jednym z najpopularniejszych dwupłatowców historycznych użytkowanych przez pasjonatów. Prostota konstrukcji, łatwość pilotażu, możliwość wykonywania akrobacji i efektowny wygląd oldtimera zawsze przykuwały uwagę. Zainteresowanie tym samolotem, szczególnie w Niemczech, jest po dziś dzień na tyle duże, że od kilku lat w Rzeszowie firma Air Res Aviation zajmuje się budową replik Jungmannów w zgodzie z oryginalnymi planami samolotu. Bez wątpienia więc sto trzydziestka jedynka przeżywa drugą młodość.

W Lesznie, podczas 10. Jubileuszowej Edycji Pikniku Szybowcowego, który odbędzie się w dniach 18-19.06.2016 r., udowodnią to czescy piloci duetu Red and Blue Bücker. Będzie zarówno dynamiczny pokaz w parze z bardzo niskimi przelotami oraz blisko 10-minutowa wiązanka solo. Nie zabraknie białego dymu buchającego z wydechów samolotów, co dodatkowo uatrakcyjni pokaz. Przyglądając się efektownym przelotom, mijankom i figurom akrobacji z dużym przeciążeniem pamiętajcie, że choć kadłub tej maszyny jest stalowy, to skrzydła pozostają drewniane! Ot niemiecka wytrzymałość...


Przeczytaj również:
AeroSPARX – sypiąc iskry z nieba

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony