Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy lot samolotu z silnikiem Diesla firmy EPS

Na początku maja, pilot testowy Dick Rutan odbył pierwszy lot samolotem z nowym i cichym silnikiem Diesla V-8 Graflight firmy EPS - Engineered Propulsion Systems. Po locie nazwał go „nowym paradygmatem w dziedzinie napędów lotniczych". Silnik został zainstalowany w zmodyfikowanej wersji Cirrusa SR22, a lot testowy trwał około 20 minut do maksymalnej wysokości 5000 stóp. Zespół planuje testy w locie silnika przez 40 godzin w ciągu najbliższych trzech miesięcy, po czym w lipcu zamierza wyruszyć na EAA AirVenture do Oshkosh, aby po raz pierwszy zaprezentować swoją konstrukcję publicznie. Silnik sterowany jest pojedynczą dźwignią mocy. Według przedstawicieli firmy dzięki zastosowaniu zaawansowanych technologii możliwe okazało się wydłużenie czasu między przeglądami do 3000 godzin. Silnik może być zasilany paliwami: Jet -A, JP -8 lub zwykłym olejem napędowym.

Podczas testów, przedstawiciele firmy EPS będą monitorować 80 różnych parametrów silnika, skupiając się głównie na ciśnieniach i temperaturach oleju, płynów chłodzących oraz ściśle monitorować przepływ chłodzącego powietrza. Inżynierowie w czasie lotu będą też sprawdzać wibracje układu napędowego, moc i oszczędność paliwa. Według przedstawicieli firmy EPS już na tym etapie testów okazuje się, że zużycie paliwa zarejestrowane w trakcie ponad 500 godzin badań na ziemi jest równe lub większe niż podczas rzeczywistego lotu. Prace nad interfejsem pilot - silnik będą odbywały się pod nadzorem Dicka Rutana. Projekt został zapoczątkowany przez firmę z Wisconsin w 2010 roku. Według jej przedstawicieli, silnik ma być certyfikowany w 2016 roku.

Poniżej film z lotu testowego Cirrusa SR22 z silnikiem Diesla firmy EPS. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony