Pierwszy lot P2010 firmy Tecnam
Włoska spółka Tecnam poinformowała, iż 12 kwietnia miał miejsce pierwszy lot czteromiejscowego górnopłata P2010. Konstrukcja napędzana jest 180 konnym silnikiem Lycoming IO-360-M1a, który według wstępnych założeń, ma zużywać 30,3 litra paliwa na godzinę lotu, elastycznie korzystając z paliwa typu Avgas lub Mogas.
Samolot zbudowany został z włókna węglowego i elementów metalowych. Producent, który sprzedał już ponad 3000 samolotów (głównie w Europie), w procesie jego rozwoju położył duży nacisk na zapewnienie komfortu podróżowania. Jak również twierdzi, do chwili obecnej model P2010 zamówiło 50 klientów, a sama konstrukcja będzie prezentowana podczas przyszłotygodniowych targów lotnictwa ogólnego AERO 2012 we Friedrichshafen, w Niemczech.
Samolot wykorzystując 75% mocy na wysokości przelotowej prawie 2 km, będzie mógł wykonywać loty o długości 1000 km. Wymagana długość rozbiegu do wysokości 15 m wynosi 380 m, natomiast dobieg z nad 15 m przeszkody 313 m. Pilot testowy opisując swoje wrażenie po locie, mówił, iż samolot wydaje się bezpieczny i przewidywalny we wszystkich badanych zakresach prędkości. Tecnam prowadzi intensywną akcja promocyjną konstrukcji i twierdzi, że pozytywne cechy jej wykończenia sprawiają, że może to być idealny kandydat na maszynę treningową. W 2011 r. cena modelu P2010 została skalkulowana na poziomie 275 tys. dolarów, a jego nabywcy będą mieli wybór wyposażenia kokpitu w analogowe, bądź cyfrowe instrumenty. Samolot ma zostać certyfikowany do listopada 2012 r. i zgodnie z oświadczeniem firmy, jeśli zatwierdzenie nie zostanie uzyskane do 2014 r., to w całości zostaną zwrócone wpłacone depozyty.
Komentarze