Pierwszy lot Falcona 5X
5 lipca, swój pierwszy lot wykonał odrzutowiec biznesowy Falcon 5X, całkowicie nowy projekt firmy Dassault Aviation. Testy w powietrzu trwały prawie dwie godziny.
Konstrukcja została wyposażona w silniki Safran Silvercrest, których rozwój opóźnił cały program o 4 lata. Teraz próby mają potrwać przez kilka tygodni, a następnie w przyszłym roku ma zostać przeprowadzony proces certyfikacji, jednak dopiero po tym, jak firma Safran dostarczy certyfikowane jednostki napędowe, które spełniają specyfikację Dassault.
„Staramy się ograniczyć konsekwencje czteroletniego opóźnienia w rozwoju silników tak bardzo, jak to możliwe, a krótka wstępna kampania testowa w locie jest częścią tych wysiłków", powiedział Eric Trappier, prezes firmy Dassault Aviation. Według firmy Safran, nowy silnik, sprawi, że samolot będzie latał wyżej, szybciej i dalej w stosunku do obecnie oferowanych i przeniesie lotnictwo biznesowe w nową erę.
Według specyfikacji producenta, nowe jednostki napędowe będą spalały o 15% mniej paliwa niż konkurencyjne silniki. Kolejną zaletą jednostki jest redukcja emisji tlenków azotu nawet o 40 procent i zmniejszenie o połowę wytwarzanego hałasu. Poza modelem 5X, będą one montowane również w Cessnie Citation Hemisphere.
Komentarze