Pierwszy lot elektrycznego samolotu Airbusa
W minionym tygodniu, koncern Airbus pomyślnie oblatał prototyp demonstratora elektrycznego samolotu o nazwie E–Fan. Na bazie zdobytych doświadczeń, spółka zamierza zbudować pasażerski statek powietrzny z napędem elektrycznym (opcjonalnie z hybrydowym) z przeznaczeniem na rynek przewozów regionalnych. E-Fan jest konstrukcją zbudowaną z kompozytów, posiadającą dwa miejsca i dwa elektryczne silniki zamontowane na ogonie. Jej baterie litowo-polimerowe są umieszczone w skrzydłach, gdzie normalnie znajduje się paliwo.
Firma ma nadzieję na opracowanie regionalnego samolotu z napędem elektrycznym posiadającego od 70 do 90 miejsc i jest przekonana, że projekt ten jest realistyczny do wdrożenia w okresie od 15 do 20 lat. Maszyna będzie w stanie startować i lądować przy wykorzystaniu energii elektrycznej, a do lotu na wysokości przelotowej ma wykorzystywać napęd hybrydowy.
E-Fan jest wyposażony w parę elektrycznych silników o łącznej mocy 60 kW lub około 80 KM. Jego krótki czas lotu, ok. 30 minut, sprawia, że konstrukcja może być wykorzystywana jedynie do lotów próbnych, ale jak twierdzi Jean Botti, dyrektor ds. technicznych Airbusa, bezpośrednim celem jest zwiększenie możliwości pozostawania w powietrzu do 1h lub dłużej. Dwaj inni producenci lekkich statków powietrznych, słoweński Pipistrel i niemiecki Flight Design, również prowadzą prace nad stworzeniem skutecznego napędu hybrydowego w małych samolotach.
Komentarze