Pierwszy chiński samolot ARJ21 trafił do odbiorcy
Pierwszy chiński regionalny odrzutowiec pasażerski ARJ21 został przekazany liniom lotniczym Chengdu Airlines, które rozpoczęły na nim regularne operacje. Samolot jest 90-osobową wersją MD-80, które firma McDonnell Douglas zamierzała budować w Chinach w latach 90-tych XX wieku. ARJ21 został wyprodukowany przez koncern Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC) przy użyciu narzędzi i linii produkcyjnych pozostałych po niezrealizowanym projekcie chińskiego MD-80.
Konstrukcja napędzana jest silnikami GE CF34 (wykorzystywanymi również w odrzutowcach biznesowych Bombardier Challenger oraz produkowanych przez Embraera), a także wyposażona w awionikę Rockwell Collins. Mimo że główne systemy zostały skopiowane lub zakupione od zachodnich firm, to niedobór wykwalifikowanej siły roboczej i inżynierów spowodował, że projekt znajdował się w fazie rozwoju od 13 lat.
Niemniej jednak, środowisko lotnicze w Chinach jest zadowolone z projektu, który uważany jest za kamień milowy na drodze do rozwoju prawdziwie chińskiego statku powietrznego o nazwie C919. Samolot ten wyglądem przypomina A320 i wykorzystuje silniki CFM LEAP, ale Chiny zamierzają opracować własne jednostki napędowe. Mimo, że oba płatowce mają zmniejszyć zależność Chin od konstrukcji produkowanych przez Airbusa i Boeinga, które są masowo wykorzystywane do realizowania krajowych przewozów, to obecna liczba zamówień na chińskie konstrukcje nie stanowi zagrożenia dla pozycji zachodnich koncernów. Aktualnie na ARJ21 złożono 343 zamówień oraz 517 na C919, jednak Boeing w tym roku wyprodukuje 624 egzemplarze modelu 737, a jego zaległości dla tej konstrukcji wynoszą aż 6200 sztuk.
Komentarze