Przejdź do treści
K-max
Źródło artykułu

Nowy śmigłowiec K-Max oblatany

Firma Kaman Aerosystem ogłosiła, że w połowie maja odbył się udany oblot najnowszej wersji śmigłowca Kaman K-Max.

- Maszyna spisała się bez zarzutu. Z niecierpliwością czekam na zakończenie fazy testów w powietrzu, co ma nastąpić w ciągu najbliższych tygodni - powiedział pilot doświadczalny Bill Hart.

Jednomiejscowy K-Max posiada dwa przeciwbieżne, dwułopatowe wirniki i został zaprojektowany z myślą o wytrzymałości i niewielkich nakładach obsługi. Śmigłowiec ma udźwig wynoszący ponad 2700 kg. Dwa pierwsze egzemplarze produkcyjne powstają w nowo otwartych zakładach w Bloomfield, w stanie Connecticut. Trafią do klienta z Chin - informuje firma.

K-Max został zaprojektowany przez założyciela firmy Kaman, Chalesa H. Kamana i uzyskał certyfikat FAA w 1991 roku. Jego przeznaczeniem było wykonywanie misji zwiadowczych, zadań łącznikowych i transportu ładunków.

Na początku lat 90. XX wieku amerykańskie dowództwo stwierdziło jednak, że K-MAX nie spełnia ich oczekiwań. Śmigłowcem zainteresowały się firmy cywilne. Ze względu na swoją nietypową konstrukcję, która zapewnia stosunkowo duży udźwig, śmigłowiec K-MAX jest powszechnie wykorzystywany jako tzw. latający dźwig. W połowie lat 90. XX wieku ponownie zainteresowało się nim wojsko amerykańskie; zakupiono kilka maszyn do zaopatrywania niewielkich jednostek US Navy na morzu.

Produkcję śmigłowców K-MAX zakończono w roku 2003. Mimo to w roku 2007 rozpoczęto prace nad bezzałogową wersją K-MAX dla amerykańskiego wojska stacjonującego w Afganistanie. W 2011 r. do tego kraju wysłano na testy dwa przebudowane statki powietrzne.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony