Nieprawidłowa współpraca załogi w kokpicie – raport końcowy DGCA
Indyjski Generalny Dyrektoriat Lotnictwa Cywilnego (DGCA) opublikował raport końcowy dotyczący wypadku B738 linii Air India Express (znaki rejestracyjne VT-AYB), do którego doszło 9 kwietnia 2017 r. na lotnisku w Koczin (kod ICAO: VOCI). Samolot wykonywał rejs EX-452 z Abu Dhabi i podczas kołowania po lądowaniu wjechał w betonowy odpływ.
W dokumencie DGCA zgłosił wiele zastrzeżeń odnośnie zarządzania zasobami załóg przewoźnika i ich dobierania na konkretny rejs. Podkreśla, że doświadczony kapitan podczas kołowania skierował samolot prosto na betonowy odpływ odwadniający pomimo wielokrotnych ostrzeżeń ze strony znacznie młodszej kobiety w randze FO. DGCA stwierdził, że linie lotnicze nie powinny zestawiać załogi kokpitowej z mocno zaawansowanych wiekowo kapitanów i bardzo młodych FO.
Komisja argumentowała, że pomimo, że 28-letnia FO miała tylko ułamek doświadczenia 59-letniego kapitana, to regularnie lądowała w Koczin w ciągu ośmiu miesięcy poprzedzających zdarzenie, a dla PIC była to dopiero piąta tam podróż.
Kapitan był pilotem lecącym. Podczas lądowania zaczął padać ulewny deszcz i ATC nakazało załodze kołowanie na stanowisko postojowe drogą kołowania Foxtrot. FO zgłosiła kapitanowi, że w tych warunkach ma problem, żeby prawidłowo odczytać oznaczenia mijanych taxiway i bezpieczniej będzie poprosić o asystę służby „Follow Me”.
Kapitan jednak chciał kołować samodzielnie, więc FO powiedziała mu, że po minięciu taxiway Echo następna w lewo będzie Foxtrot. Jednak kapitan skręcił ok. 200 stóp przed taxiway Foxtrot i skierował B738 do betonowego odpływu, łamiąc przednią goleń podwozia. Samolot zatrzymał się opierając się na betonie na silnikach i kadłubie. Dalej, pomimo sprzeciwu FO, kapitan trzykrotnie zwiększył moc próbując wyjechać z pułapki, aż w końcu zrezygnował.
Nikt na pokładzie nie został ranny, ale statek powietrzny został poważnie uszkodzony. Jako przyczynę zdarzenia określono, nieprawidłową ocenę sytuacji przez kapitana podczas kołowania przy słabej widzialności.
Pełny raport końcowy dotyczący tego zdarzenia (w jęz. angielskim) dostępny jest tutaj (LINK)
Komentarze