Lotnictwo ogólne w Rosji wychodzi z kryzysu
W czasie kryzysu, który miał miejsce w latach 90-tych XX wieku, napotkanie w Rosji małego prywatnego samolotu było prawie niemożliwe, ale ze względu na niedawno wprowadzone zmiany, koniunktura dla lotnictwa ogólnego w tym największym na świecie kraju, może ponownie powrócić.
Terytorium Rosji obejmuje prawie 6,6 mln km kwadratowych i tysiące miejscowości, do których nie da się dotrzeć drogą lądową. Fakt ten może potencjalnie ożywić rynek lotnictwa ogólnego. Ograniczenia dla tego segmentu częściowo zniknęły w 2010 r., kiedy miejscowy rząd specjalnym dekretem wprowadził pojęcie przestrzeni niekontrolowanej i możliwość wykonania lotu bez obowiązkowego kontaktu z kontrolą ruchu lotniczego. Od tamtej pory ponad 3000 prywatnych samolotów i śmigłowców zarejestrowanych w kraju testuje nowy system.
Kolejnym plusem jest, iż liczba rosyjskich stref zamkniętych dla lotów GA została zmniejszona z 1200 do 400, a piloci mogą uzyskać zgodę na lot w ciągu 30 minut (za pomocą elektronicznego systemu przetwarzania danych). Ale, jeśli użytkownik GA posiada certyfikat typu samolotu, który nie został zatwierdzony przez lotnicze władze Rosji, jak np. niektóre modele Cessny, Robinsona czy Aeroprakta, to może mieć problemy z zarejestrowaniem takiej maszyny.
Rosyjskie przepisy nie precyzują także, jak ma wyglądać obsługa techniczna lekkiego samolotu i często jest brak wyspecjalizowanych serwisów. Dodatkowo piloci, którzy pokonali już wszelkie biurokratyczne przeszkody, muszą być świadomi, że w rozległej terytorialnie Rosji mają do dyspozycji jedynie około 500 lotnisk, które mogą wykorzystać operując lekkimi samolotami (w porównaniu do około 5400 podobnych obiektów w USA). Bez inwestycji publicznych w infrastrukturę, GA w Rosji może stać się dostępne jedynie dla najbogatszych ludzi i pozostać w takim stadium przez wiele najbliższych lat.
Komentarze