Jak się lata elektrycznym Alpha Electro? Zobacz film
Statki powietrzne wykorzystujące napęd elektryczny obecnie dalej stanowią zaledwie promil w całej produkcji lotniczej General Aviation. W większości słyszymy o projektach badawczych, demonstratorach technologii, prototypach itp. Tymczasem słoweńska fabryka Pipistrel uruchomiła pierwszą na świecie seryjną produkcję elektrycznego samolotu, dla modelu Alpha Electro.
Obecna zakład produkcyjny mieszczący się w Ajdovscinie na Słowenii został dedykowany właśnie produkcji modeli elektrycznych (produkcja pozostałych modeli odbywa się w nowej fabryce Pipistrela w Gorizii we Włoszech). W 2017 roku do klientów zostało dostarczonych aż 15 egzemplarzy statków powietrznych z napędem elektrycznym, a na 2018 rok firma posiada już ponad 20 zamówień.
Głównymi odbiorcami są USA, Emiraty Arabskie, Chiny, a także Francja, Szwajcaria i kraje Beneluxu. W przypadku rynków europejskich największymi zaletami wykorzystania elektrycznych samolotów są:
- brak emisji szkodliwych substancji powstałych w procesie spalania,
- obniżenie kosztu godziny lotu,
- niski poziom hałasu, który umożliwia latanie w pobliżu dużych aglomeracji miejskich, a także parków krajobrazowych,
- możliwość pozyskania dofinansowania zakupu innowacyjnego produktu przyjaznego środowisku.
Alpha Electro powstała na bazie doświadczeń zebranych przy produkcji I eksploatacji samolotu Alpha Trainer. Elektryczna wersja wyposażona jest w silnik o mocy 60kW (50kW mocy ciągłej) i litowo-jonowe baterie o pojemności 21kWh. Dostępny czas lotu to 1h + 30min rezerwy. Do samolotu dostępna (jest ładowarka 20kW, która może naładować akumulatory w godzinę. Samolot obecnie dostępny jest w wersji Ultralekkiej oraz Experimental (Specjalny).
Zapraszamy do obejrzenia filmu przybliżającego tajniki tej konstrukcji:
Komentarze