Przejdź do treści
Źródło artykułu

Incydenty związane z lądowaniem na niewłasciwym lotnisku - analiza AP

Lądowanie na niewłaściwym lotnisku lub rozpoczęcie podejścia do niewłaściwego portu lotniczego, nie jest niczym niezwykłym dla komercyjnych samolotów pasażerskich i cargo, zgodnie z badaniami przeprowadzonymi przez The Associated Press. Po analizie raportów bezpieczeństwa NASA, sprawozdań i innych źródeł, AP zidentyfikowało 35 lądowań na „złym” lotnisku na przestrzeni ostatnich 20 lat i 115 przerwanych podejść do lotnisk, które nie były miejscem docelowym.

Tego typu błędy zdarzają się zazwyczaj nocą, najczęściej w sytuacji, gdy dwa lotniska położone są blisko siebie, a pasy startowe usytuowane na podobnych kierunkach. Do zbadania tematu zainspirowały dziennikarzy dwa zdarzenia, które miały miejsce w ostatnim czasie, a mianowicie lądowanie Boeinga 747 Freighter w Kansas i pasażerskiego Boeinga 737 linii Southwest, w stanie Missouri.

Według informacji AP uzyskanych od urzędników Federalnej Administracji Lotnictwa (FAA) w USA wykonywanych jest prawie 29 tys. komercyjnych lotów na dobę. Mimo tak dużego nasilenia ruchu lotniczego w ciągu ostatnich 10 lat do lądowania na „złym” lotnisku doszło osiem razy, a w ich następstwie ani jedna osoba nie zginęła i nikt nie został ranny. Jak twierdzi FAA, „Analizujemy raporty z incydentów dotyczących lądowania na niewłaściwych lotniskach, aby określić, czy kroki takie jak choćby dostosowanie oświetlenia lotniska może zmniejszyć występującą u pilotów dezorientację".

AP zauważa, że „szczególnie kłopotliwym miejscem" jest znajdująca się na południe od San Francisco Dolina Krzemowa. Sześć razy piloci zgłaszali zamiar lądowania na lotnisku międzynarodowym w San Jose - Mineta International Airport, podczas gdy znajdowali się w kolejce do lądowania na lotnisko Moffett Field, około 16 km na północny zachód. Na szczęście w każdym przypadku załogi albo same zdały sobie sprawę ze swoich błędów albo zostały poinformowane o pomyłce przez ATC.

Więcej informacji na ten temat dostępnych jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony