Gulfstream zamierza zbudować naddźwiękowego biznes jeta
Unikając zbędnego rozgłosu firma Gulfstream czyni postępy w kierunku stworzenia naddźwiękowego odrzutowca biznesowego, który będzie mógł latać z prędkością powyżej 1 Macha. Obecne przepisy FAA, amerykańskiej Federalnej Administracji Lotnictwa zakazują wykonywania cywilnych lotów naddźwiękowy, ale firma z Savannah w ciągu ostatnich kilku miesięcy poczyniła w ramach projektu znaczne postępy, a jej przedstawiciele nie kryją, że zrealizowanie go do końca, to obecnie jeden z głównych celów firmy. W ubiegłym tygodniu, w jednej z wypowiedzi Steve Cass z firmy Gulfstream stwierdził, że „Lot naddźwiękowy, to zasadnicza kwestia każdego przyszłego rozwoju. Od początku jest dla nas jasne, że nie rozpoczniemy budowy prototypu cichego samolotu naddźwiękowego dopóki możliwości jego użytkowania nie zostaną zatwierdzone przez odpowiednie władze lotnicze. Mamy też świadomość, że niestety to nie wydarzy się jutro". Zdobywanie patentów i pozwoleń w tej dziedzinie, to bardzo skomplikowany i kosztowny proces, ale w niedalekiej przyszłości mogą one utorować nam ścieżkę w kierunku rozwoju prototypu.
Być może najbardziej znaczącym ze wszystkich jest patent o numerze 8,789.789, dotyczący kolca z przodu samolotu naddźwiękowego służącego do kontroli i redukcji gromu dźwiękowego. Firma wpadła na pomysł stworzenia i zainstalowania chowanego ostrza na dziobie samolotu testując należący do NASA samolot F-15. Ostrze powoduje rozproszenie fali ciśnieniowe, która powstaje się z przodu samolotu dzięki czemu hałas słyszany na ziemi jest o wiele mniejszy i lepiej tolerowany. Inne uzyskane dotychczas patenty obejmują „systemy i metody kontroli wielkości gromu dźwiękowego" oraz „układ napędowy wykorzystujący generatory wirów na dużą skalę i możliwość zastosowania go w samolotach naddźwiękowych". Na chwilę obecną przedstawiciele firmy Gulfstream nie chcą zdradzać zbyt wielu szczegółów projektu.
Komentarze