Gulfstream G650 zdobywcą nagrody Collier Trophy
Amerykańskie Narodowe Stowarzyszenie Lotnicze (NAA - National Aeronautic Association) ogłosiło, że zdobywcą nagrody Collier Trophy 2014 został business-jet Gulfstream G650.
- G650 zrewolucjonizował rynek biznesowych odrzutowców, wprowadzając szereg technologicznych usprawnień w dziedzinie osiągów, komfortu i bezpieczeństwa – uzasadniała komisja konkursowa. W jej skład wchodzi 30 ekspertów związanych z przemysłem lotniczym i kosmicznym. Trofeum zostanie oficjalnie wręczone na dorocznej kolacji Robert J. Collier pod koniec maja, w Arlington w stanie Wirginia.
- Konkurencja była bardzo silna, co pokazuje stopień technologicznego zaawansowania przemysłu lotniczego. Wybór laureata był bardzo trudny, dlatego składam Gulfstreamowi serdeczne gratulacje – powiedział szef NAA, Jim Albaugh.
Wśród nominowanych znaleźli się też:
*Alan Eustace i zespół StratEx;
*Embraer Legacy 500;
*Zespół odpowiedzialny za wdrożenie systemu Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) w myśliwcach F-16;
*Połączony Komitet Kierujący Lotnictwem Ogólnym (General Aviation Joint Streering Committee – GAJSC);
* Orion Exploration Flight Test 1 – bezzałogowa misja kosmiczna przeprowadzona przez NASA.
Statuetka The Collier Trophy
Robert J. Collier, wydawca magazynu Collier’s Weekly oraz prezydent Aero Club of America ufundował puchar przyznawany co roku zasłużonym dla awiacji amerykańskiej w odniesieniu do poprawy osiągów, efektywności i bezpieczeństwa lotniczych lub kosmicznych konstrukcji, które zostały zaprezentowane w roku poprzedzającym nominację”.
Puchar otrzymał oficjalną nazwę Aero Club America Trophy i przyznawany był przez kapitułę z Aeroklubu. Fundator zmarł w 1918 roku, a w 1922 roku Aero Club zakończył działalność. W kolejnych latach puchar przyznawany był przez prezydenta NAA. Od 1944 roku miejscem przyznawania nagrody jest w US National Air and Space Museum w Waszyngtonie.
Wnętrze G650
Tegoroczny laureat - G650 wszedł do służby 20 grudnia 2012 r. W roku 2013 okrążył glob w kierunku zachodnim w 41 godzin i 7 minut, ustanawiając tym samym rekord świata. Samolot, wyposażony jest w silniki Rolls-Royce’a - BR725, które emitują mniej spalin i działają ciszej w porównaniu do innych biznesowych samolotów odrzutowych. Maszyna osiąga dużą wysokość przelotową, dzięki czemu może latać z ominięciem złych warunków atmosferycznych i innego ruchu lotniczego. G650 posiada maksymalny zasięg 12970 km i może wykonywać loty z prędkościami dochodzącymi do prawie 980 km/h.
Komentarze