GAMA: brak odrodzenia w 2010r., ale może będzie w tym roku
22 lutego, Stowarzyszenie Producentów Lotnictwa Ogólnego (GAMA), opublikowało roczny raport przemysłu, wskazujący, że w 2010 r., pomimo wzrostu koniunktury w gospodarce amerykańskiej i światowej, liczba dostarczonych samolotów nadal się zmniejszała.
W ubiegłym roku dostawy samolotów GA spadły w sumie o 11,4 procent,. Szczegółowe zestawienie wskazuje, iż rynek maszyn tłokowych zmniejszył się o 7,7 procent, z 963 do 889 egzemplarzy, turbośmigłowych o 17,7 procent, z 441 do 363 sztuk, a odrzutowców biznesowych o 12,3 procent, z 870 w 2009 r. do 763 w 2010 r. John Rosanvallon, dyrektor generalny Dassault Falcon Jet oraz jednocześnie przewodniczący GAMA, powiedział, że dostawy tradycyjnie są o rok lub dwa opóźnione w stosunku do wskaźników gospodarczych, ale obecnie pojawiły się już pierwsze symptomy zwiastujące wzrost sprzedaży w 2011 r.
Wśród pozytywnych znaków, jak stwierdził Rosanvallon, znajduje się pobudzenie działalności lotniczej, korzystna polityka podatkowa oraz ubiegłoroczny wzrost zysków przedsiębiorstw o 26 procent, który zazwyczaj przekłada się na chęć zwiększania wydatków zewnętrznych. Jednak największym problemem jest nadal niedobór kredytów oraz nadmiar samolotów na rynku wtórnym, które sprzedawane po zaniżonych cenach wpływają na popyt na nowe maszyny.
W sektorze konstrukcji tłokowych i turbośmigłowych ożywienie wykazał Piper Aircraft, co według analiz miało związek z ogólnoświatowym wzrostem. W 2010 r. Piper dostarczył 160 nowych samolotów, co stanowi 75 procentowy wzrost w stosunku do 90 dostaw w roku 2009. W tym samym segmencie, Cessna dostarczyła w 2009 roku 451 samolotów, a rok później 334, natomiast Cirrus odpowiednio 264 i 266.
Pete Bunce, prezes GAMA, powiedział, że w celu zwiększenia perspektyw dla GA, grupy wsparcia działają na kilku frontach, wliczając w to wysiłki na rzecz poprawy szkolenia lotniczego oraz znowelizowania przepisów, dzięki którym możliwe by było obniżenie kosztów utrzymania samolotu. Dodał, że GAMA uważnie obserwuje ustawę o reautoryzacji FAA, która obecnie przechodzi przez kolejne komisje, tak aby utwierdzić się, że do przepisów nie wkradną się "większe obciążenia regulacyjne". 21 marca, w Wichita, w stanie Kansas, GAMA i inne grupy branżowe mają gościć Sekretarza Transportu, Raya LaHooda.
Komentarze