FAA podjęła działania przeciwko oślepianiu laserami samolotów
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) poinformowała o uruchomieniu na swojej witrynie internetowej specjalnej podstrony, za pomocą której będzie można online zgłaszać przypadki oślepiania laserami pilotów nisko przelatujących samolotów. Choć kary za wykorzystywanie w ten sposób przenośnych urządzeń laserowych zostały zaostrzone (w skrajnych przypadkach mogą sięgać nawet 11 tys. dolarów), to ich liczba wciąż wzrasta. W październiku 2011 r. Agencja otrzymała 2800 zgłoszeń związanych z laserami.
Pomimo, że nie odnotowano zdarzeń lotniczych, które były konsekwencją działania laserów, to FAA twierdzi, że sprawa jest poważna i generuje poważne restrykcje prawne. "Lasery mogą rozpraszać lub czasowo oślepiać pilotów i zagrozić bezpiecznemu wykonaniu operacji lotniczych oraz życiu setek pasażerów na pokładach samolotów”, powiedział Administrator FAA, Randy Babbitt na konferencji dotyczącej zagrożeń tego typu zorganizowanej przez Stowarzyszenie Pilotów Linii Lotniczych.
Najwięcej przypadków oślepiania laserami zanotowano w Phoenix (96 przypadków), a następnie w Philadelphii (95) oraz w Chicago (83). Mimo, że wykorzystywanie laserów jest do pewnego stopnia regulowanie przepisami, to jednak dużej mocy wskaźniki mogące powodować uszkodzenia lub podrażnienia oczu są łatwo dostępne i często stosowane w kilku uzasadnionych przypadkach działań naukowych. Np. astronomowie amatorzy używają laserów jako pomocy w namierzaniu celów przez ich teleskopy.
Najwięcej przypadków oślepiania laserami zanotowano w Phoenix (96 przypadków), a następnie w Philadelphii (95) oraz w Chicago (83). Mimo, że wykorzystywanie laserów jest do pewnego stopnia regulowanie przepisami, to jednak dużej mocy wskaźniki mogące powodować uszkodzenia lub podrażnienia oczu są łatwo dostępne i często stosowane w kilku uzasadnionych przypadkach działań naukowych. Np. astronomowie amatorzy używają laserów jako pomocy w namierzaniu celów przez ich teleskopy.
Źródło artykułu
Komentarze