FAA ostrzega przed lądowaniem na niewłaściwych lotniskach
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) informuje, iż w ciągu ostatnich dwóch lat na terenie Stanów Zjednoczonych aż 596 samolotów wylądowało lub prawie wylądowało na niewłaściwym pasie startowym lub lotnisku, a 85 procent tych zdarzeń dotyczyło lotnictwa ogólnego. Na ostatnim Szczycie Bezpieczeństwa, który odbył się w Leesburg w stanie Wirginia, Agencja stwierdziła, że tego typu incydenty są jednym z pięciu największych zagrożeń w lotnictwie.
"Proszę każdego z was o uczynienie tego priorytetem", powiedział Daniel Elwell odnosząc się do raportu NBAA. W najnowszym komunikacie bezpieczeństwa dla operatorów (PDF), FAA wymieniła kilka najlepszych praktyk dla pilotów, aby upewnić się, że kierują się na właściwą drogę startową. Są to np. szczegółowe sprawdzanie Notamów, wykonywanie ustabilizowanego podejścia, właściwe wykorzystywanie dostępnej technologii i gotowość w każdej chwili na wykonanie go around.
Prawdopodobieństwo takiego zdarzenia jest najwyższe podczas lotów z widocznością, a ponad 90 procent incydentów występuje w świetle dziennym. Ważną rolę odgrywa również geometria lotniska oraz prowadzenie komunikacji. Około 75 procent incydentów dotyczy równoległych pasów startowych, ale zamieszanie wprowadzają również równoległe drogi kołowania. Podczas spotkania, Teri Bristol, dyrektor operacyjny FAA, powiedziała, że piloci muszą być świadomi problemu. "Mieliśmy trochę sytuacji kolizyjnych i jesteśmy tym bardzo zaniepokojeni," tłumaczyła. Pod koniec tego miesiąca spodziewany jest raport końcowy NTSB ze zdarzenia z 7 lipca 2017 r., kiedy na lotnisku w San Francisco, A320 Air Canada omal nie wylądował na zatłoczonej drodze kołowania.
Komentarze