FAA certyfikowała składane końcówki skrzydeł w B777
Federalna Administracja Lotnictwa USA (FAA) certyfikowała składane końcówki skrzydeł, które Boeing zamierza instalować w modelu B777X, najnowszej wersji tego dalekodystansowego odrzutowca pasażerskiego.
Nowa wersja ma mieć większą rozpiętość niż obecne modele, umożliwiając wykonywanie lotów na większych wysokościach i prędkościach, a także bardziej paliwooszczędną pracę, ale oznacza to, że samoloty te nie będą się mieściły na stanowiskach postojowych wielu lotnisk. Złożenie ok. 15 stóp końcówki skrzydła osiągnięto poprzez wykorzystanie cechy konstrukcyjnej samolotów bazujących na lotniskowcach.
Sam mechanizm jest prostym układem zawiasowym z mocnymi trzpieniami blokującymi, które podczas lotu mają utrzymać końcówkę skrzydła we właściwym położeniu. To, czego do certyfikacji wymagała FAA, to był system zabezpieczający przed złożeniem końcówek podczas lotu lub startu z podniesionymi końcówkami. Nie jest jasne, w jakim stopniu dodatkowa technologia zwiększy koszt każdego samolotu, ale Boeing poinformował, iż otrzymał zamówienia na ponad 300 egzemplarzy tego samolotu od co najmniej ośmiu linii lotniczych.
Komentarze