Coraz bliżej pierwszego lotu amfibii Atol
W fabryce zlokalizowanej za kołem podbiegunowym w Finlandii kończy się obecnie rozwój najnowszej zaktualizowanej wersji amfibii Atol, projektu, który został oblatany w 1990 r. jako konstrukcja do samodzielnego złożenia. "Przebudowaliśmy i zmodernizowaliśmy ją całkowicie przy użyciu najnowszych technologii i materiałów, tak aby sprostać potrzebom dzisiejszego rynku", powiedział współzałożyciel firmy, Anssi Rekula. "W Europie i Stanach Zjednoczonych firma planuje oferować samolot w kategorii LSA. Nowy Atol jest juz prawie gotowy do pierwszego lotu", dodał.
W ostatnim czasie fiński producent uzyskał finansowanie, które pozwoli rozpocząć produkcję maszyny w styczniu przyszłego roku. Pierwsze jej dostawy mają być realizowane kilka miesięcy później. Konstrukcję będzie można zobaczyć w kwietniu 2014 r. na targach lotniczych Aero we Friedrichshafen w Niemczech, a także w lipcu tego samego roku na EAA AirVenture w USA.
Rekula wyjaśniał, że amfibia posiada udźwig użyteczny w wysokości 308 kg i jest również przystosowana do operowania na płozach. Opcjonalny układ do sterowania na wodzie umożliwia precyzyjne i ciche dokowanie, a skrzydła mogą być składane celem łatwiejszego hangarowania konstrukcji (automatyczny mechanizm składania jest oferowany jako opcja). Atol jest wykonany z nowoczesnych kompozytów, a jego napęd zapewnia silnik Rotax 912iS. Rekula dodał, że firma otrzymała już trzy zamówienia na samolot, któreg planuje realizować latem przyszłego roku. Celem na rok 2014 jest wyprodukowanie pięciu lub sześciu statków powietrznych i podwojenie produkcji w następnych latach. Cena w pełni wyposażonej wersji została skalkulowana na poziomie ok. 200 tys. dolarów.
Komentarze