Przejdź do treści
Cessna Skyhawk JT-A
Źródło artykułu

Cessna zaprzestaje produkcji Skyhawk JT-A

Zaledwie rok po uzyskaniu certyfikatu Federalnej Administracji Lotnictwa USA (FAA) przez napędzaną silnikiem diesla Cessnę Skyhawk JT-A, Textron Aviation bez rozgłosu zaprzestał produkcji tego modelu. Pierwotnie był on uważany za atrakcyjną opcję dla ośrodków szkoleniowych z rejonów świata, gdzie koszty avgasu zmniejszały opłacalność prowadzenia biznesu lub dostępność tego paliwa była niewystarczająca.

Firma Textron Aviation nie poinformowała o przyczynach podjęcia tej decyzji, która nastąpiła po niedawnym wygaszeniu produkcji jednosilnikowej Cessny TTx i porzuceniu projektu kolejnego modelu z silnikiem Diesla, Skylane JT-A (który nigdy nie wszedł do produkcji).

Napędzany silnikiem diesla Skyhawk, który w czerwcu ubiegłego roku uzyskał certyfikaty FAA i EASA, został już usunięty z oferty na stronie internetowej Cessny. Koncern był zainteresowany produkcją samolotów napędzanych pojedynczym silnikiem tłokowym od co najmniej 2007 r., kiedy planowano wprowadzić wersję Skyhawk napędzaną jednostką Thielerta. Po tym, jak spółka ta zbankrutowała, w 2013 r. jej aktywa nabyła Continental Motors.

W 2012 r. Cessna wprowadziła prototyp Skylane napędzany silnikiem Diesla wyprodukowanym przez SMA, ale w 2015 r. opóźnienia w certyfikacji doprowadziły do anulowania programu. Głównym czynnikiem wpływającym na powolną sprzedaż modelów wyposażonych w silnik diesla wydają się być koszty ich nabycia. Odejście Cessny od produkcji silników wysokoprężnych zwiększa szanse dwóch głównych konkurentów, firm Piper i Diamond Aircraft, które oferują różne modele silników wysokoprężnych.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony