Aero Vodochody szuka dostawców części dla nowego L-39NG

L-39 Albatros

Po wstrzymaniu produkcji ponad 20 lat temu, firma Aero Vodochody przygotowuje się do wprowadzenia na rynek zaktualizowanej wersji szkolnego odrzutowca L-39 Albatros.

W nowym L-39NG, silnik William FJ44-4M zastąpi używany w oryginale Ivchenko AI-25. Nowy model będzie wyposażony w lżejszy płatowiec, zbiorniki paliwa w skrzydłach i nowoczesną awionikę. Do budowy nosa i ogona Aero Vodochody wybrał Evektor-Aerotechnik, innego czeskiego producenta samolotów, najbardziej znanego amerykańskim pilotom ze swojego lekkiego samolotu sportowego.

- "L-39 zdobył dobrą reputację na rynku szkolnych samolotów odrzutowych, a nowy L-39NG z nowoczesnymi systemami i technologiami unowocześni i ułatwi szkolenie pilotów" – powiedział Vladimír Matela, dyrektor zarządzający Evektor-Aerotechnik.

W latach 1971-1996 zostało wyprodukowanych niemal 3 tys. tych dwumiejscowych odrzutowców, głównie jako pierwsze maszyny treningowe dla sowieckich sił powietrznych. Niektóre były również używane w roli samolotu szturmowego. Stosunkowo niski koszt odrzutowca spowodował, że był on popularny wśród prywatnych zespołów akrobacyjnych, takich jak Breitling, Black Diamond i Patriots. Breitling i Black Diamond rzekomo podpisały kontrakt na ulepszenie ich L-39 do wariantu NG.

Aero spodziewa się, że pierwsze dostawy dla klientów zrealizuje w 2019 r. 

Źródło: AVweb
comments powered by Disqus