Raport końcowy BFU: Pilot wykonał lot odwrócony podczas przebazowania Learjeta 31A

Incydent z Learjetem 31A, fot. BFU

Niemieckie Biuro ds. Badania Wypadków Lotniczych (BFU) opublikowało raport końcowy z poważnego incydentu w którym 28 grudnia 2018 r. brał udział odrzutowiec biznesowy Learjet 31A (znaki rejestracyjne D-CAMB). Tego dnia samolot wystartował o godz. 10:22 UTC z lotniska London Biggin Hill w Wielkiej Brytanii wykonując przebazowanie do Faro w Portugalii.  

Dowódca statku powietrznego (44) był pilotem lecącym, a drugi pilot (33) monitorującym. W kabinie pasażerskiej siedziało dodatkowo dwóch pracowników firmy. Po około godzinie lotu o godzinie 11:30 UTC samolot znalazł się w portugalskiej przestrzeni powietrznej.

Podczas zniżania kapitan zapytał FO, czy zgadza się na wykonanie przechyłu wokół osi wzdłużnej samolotu. Drugi pilot dostarczył BFU pisemne oświadczenie, że nie zgodził się na taki manewr lotu i że poinformował o tym dowódcę. Zgodnie z jego oświadczeniem i danymi FDR, kapitan wyłączył autopilota o godzinie 11:36:50 i od wysokości około 13200 ft pilotował manualnie.


O 11:37:10, na wysokości około 11500 stóp nad poziomem morza wykonał dwa manewry w lewo i prawo o kącie przechyłu około 140° każdy. O godz. 11:38:15 dowódca statku powietrznego wykonał następnie przechylenie wokół osi podłużnej samolotu, a 10 s później wrócił do lotu poziomego. Manewr ten zainicjował przy prędkości IAS 301 kt. Podczas przewrotu prędkość lotu stale spadała i wyrównanie nastąpiło przy prędkości 251 IAS.


Podczas rozpoczęcia tego manewru współczynnik przeciążenia wynosił +2,47 G, a następnie stale spadał do +1,00 G. Podczas lotu nikt nie został ranny. O godzinie 11:49 UTC samolot wylądował w Faro. W maju 2019 r. operator zlecił rutynowy odczyt danych FDR w ramach Flight Data Monitoring (FDM), a po ich przeanalizowaniu w dniu 3 czerwca 2019 r. zgłosił incydent do BFU.

Pełny raport końcowy BFU dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)

Źródło: aviation-safety.net
comments powered by Disqus