Przejdź do treści
Wypadek Swearingen Merlin IIIB w Gunnedah w Australii, fot. ATSB
Źródło artykułu

Raport ATSB: Pilot nie przeczytał NOTAM i próbował wystartować z zamkniętego pasa startowego

Australijska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ATSB) opublikowała raport końcowy z wypadku dwusilnikowego Swearingen Merlin IIIB (znaki rejestracyjne VH-LDQ), który 20 sierpnia 2020 r. doznał poważnych uszkodzeń podczas próby startu z zamkniętego pasa startowego. Do zdarzenia doszło w Gunnedah w Australii.

Samolot wylądował tam dzień przed zdarzeniem i został na noc. 19 sierpnia 2020 r. zarządca obiektu opublikował notam, zgodnie z którym od godz. 07.00 dnia następnego pasa startowy miał być zamknięty z powodu prowadzonych na nim prac naprawczych. 20 sierpnia, ekipa, która przystąpiła do remontu, wydrążyła z nawierzchni pasa dwa zagłębienia (o wymiarach 3 m szerokości, 5 m długości i około 30 cm głębokości).

Tego dnia, około godziny 1230, kiedy robotnicy wyjechali poza lotnisko aby zjeść lunch, pilot Merlina planował wykonać lot na Gold Coast. Gdy samolot się rozpędzał, lotnik zobaczył dwa prostokątne otwory wykopane z nawierzchni pasa startowego i próbował je ominąć, jednak manewr się nie powiódł i lewym kołem podwozia głównego wjechał w jeden z nich. Samolot następnie wypadł z pasa i zatrzymał się na nieutwardzonej nawierzchni. Pilot, który był jedyną osobą przebywająca na jego pokładzie, nie odniósł obrażeń.

Dochodzenie ATSB wykazało, że podczas przygotowywania się do lotu pilot nie sprawdził aktualnych NOTAM-ów i tym samym nie zapoznał się z informacją, że lotnisko Gunnedah będzie zamknięte z powodu prac na pasie. Śledczy podkreślali również, że podczas gdy ekipa robotników miała przerwę na posiłek i wyjechała poza lotnisko, to na miejscu nie było żadnego oficera ds. bezpieczeństwa pracy.

Ponadto, na pasie nie było widocznych z ziemi oznaczeń zamknięcia drogi startowej, co jest wymagane zgodnie z przepisami Civil Aviation Safety Regulations Part 139 Manual of Standards (MOS).

Raport końcowy ATSB dotyczący tego zdarzenia dostępny jest tutaj (LINK)

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony