Przejdź do treści
Źródło artykułu

Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA

Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA ma już za sobą rok działalności na rzecz rozwoju lotnictwa w Polsce. Jest młodszym z dwóch polskich klastrów lotniczych, jakie powstały od chwili przystąpienia Polski do Unii Europejskiej, czyli od roku 2005. Skupiony głównie na rozwoju małych i średnich przedsiębiorstw branży lotniczej, wdrażaniu nowych technologii oraz szkoleniach personelu lotniczego, z zaangażowaniem walczy o środki i możliwości realizowania swych celów w polskiej rzeczywistości.

Powstanie MKL było możliwe dzięki staraniom i pracy osób, którym rozwój General Aviation w Polsce leży na sercu. Pierwsze spotkanie odbyło się w maju 2008 roku, na Wydziale Mechanicznym Energetyki i Lotnictwa Politechniki Warszawskiej, gdzie podpisano porozumienie o współpracy. Określono też misję MKL AM - „Wspieranie rozwoju przemysłu małych i średnich przedsiębiorstw lotniczego Mazowsza, poprzez stworzenie mazowieckiej sieci współpracy tychże przedsiębiorstw, samorządu terytorialnego, uczelni wyższych i instytucji otoczenia biznesu” – oraz priorytetowe działania, wśród których znalazły się np.: „Budowa Mazowieckiego Parku Technologii Lotniczych” czy „realizowanie szkoleń, wsparcia i doradztwa specjalistycznego”

Kolejnym etapem było założenie Stowarzyszenia Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA w sierpniu 2008, które zyskało osobowość prawną cztery miesiące później. Od roku 2009 prowadzone są działania celem pozyskania funduszy oraz wdrożenia do realizacji poszczególnych projektów już poprzez osobę prawną jaką jest Stowarzyszenie Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA.
Prezesem MKL AVIATION MAZOVIA został wybrany Konrad Wróbel, SOLARIS Group Aviation & Wind, dzięki którego staraniom w bieżącym roku drugi polski klaster lotniczy zaistniał oficjalnie na mapie lotniczych klastrów w Europie, poprzez przystąpienie do Europejskiego Zrzeszenia Klastrów Lotniczych - EACP (The European Aerospace Cluster Partnership). Jest to niewątpliwie duży sukces, otwierający drogę do realizacji założeń statutowych MKL AM, włączonych już w szerszą działalność EACP.

W ramach działalności Mazowieckiego Klastra Lotniczego AVIATION MAZOVIA prowadzone będą również badania naukowe skupione w trzech głównych polach badawczych:
- UAV i VTOL UAV (konstrukcje, nowe technologie, autonomia lotu);
- helikoptery i nowe technologie dla wiropłatów;
- kompozyty (np. GLARE) w konstrukcjach lotniczych

Wraz z pozyskaniem członkostwa EACP, Mazowiecki Klaster Lotniczy wytypował swoich przedstawicieli do grup roboczych: finansowej (Founding), umiejętności i kwalifikacji (Skills & Qualifications) oraz Internacjonalizacyjnej (Internationalization), których prace zaplanowane są w ramach spotkania EACP z końcem października tego roku w Turynie. Spotkanie sponsoruje Torino Chamber of Commerce a gospodarzem jest Torino Piemont Aerospace, jeden z najmłodszych członków EACP, których obecnie organizacja liczy 27 z 11 krajów Europy. Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA jest jednym z nielicznych, 4 członków EACP z krajów Europy środkowowschodniej.

Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA skupia obecnie cztery instytucje naukowo-badawcze (ITWL, ILOT, MeiL PW, PIT) oraz szereg firm, m.in.: Yalo, SOLARIS Group Aviation & Wind, Sky Poland, Hoover Club Poland, Theor Sp. z o.o., Trac Tool Design Polska Sp.z o.o., Polmotor Aviation, Awis Art i inne). W ostatnim czasie kolejnym członkiem MKL AM została firma RS PLAST Sp. z o.o., zainteresowana w zakresie lotnictwa podjęciem działalności przy opracowywaniu paliw alternatywnych.

Do pierwszych sukcesów członków MKL AM z pewnością należy projekt Instytutu Lotnictwa w Warszawie, autorstwa mgr inż. Tomasza Szczepanika pt. „Technologia wdrożenia do praktyki gospodarczej nowego typu wiropłatowego statku powietrznego”, który zyskał rekomendację do finansowania w ramach działania 1.3 poddziałania 1.3.1 Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka na pierwszym miejscu listy rankingowej. Mazowiecki Klaster Lotniczy na mocy listu intencyjnego z dnia 10 marca 2009 r. popierał ten projekt już na etapie dokumentacji konkursowej, a w realizacji projektu biorą udział członkowie Stowarzyszenia Młodych Inżynierów Lotnictwa, będącego aktywnym członkiem MKL AM.

Gratulacje należą się również innemu członkowi Mazowieckiego Klastra Lotniczego AVIATION MAZOVIA – Stowarzyszeniu Mechaników Lotniczych. SML za pośrednictwem Przeglądu Lotniczego Aviation Revue wydał "Książkę Mechanika Lotniczego". Spełnia ona wytyczne Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego i służy dokumentowaniu praktyk, szkoleń i uprawnień nabywanych przez mechanika lotniczego. KML jako, że jest w pełni dwujęzyczna (polsko/angielska) służy do dokumentowania pracy na całym świecie/

Stowarzyszenie Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA złożył wniosek do działania 8.1.1 PO KL na poziomie Województwa Mazowieckiego (w ramach RPO Woj. Mazowieckiego, PO KL) o dofinansowanie szkoleń lotniczych. Niestety projekt nie został dotychczas rozpatrzony (8 miesięcy od złożenia). MKL AM zamierza w najbliższym czasie przygotować kolejne projekty w zakresie koordynacji oraz organizacji następujących działań:
• szkolenia do licencji pilota śmigłowcowego turystycznego
• szkolenia do licencji pilota samolotowego turystycznego
• szkolenia do licencji pilota samolotowego zawodowego
• szkolenie do licencji mechanika śmigłowcowego
• szkolenia z języka angielskiego
• szkolenia z zakresu kontroli emocji w sytuacjach stresowych dla pilotów
• organizacji Biura Mazowieckiego Klastra Lotniczego

W planach są także kolejne projekty tworzące warunki do transferu technologii i pobudzania innowacyjności przedsiębiorców działających na obszarze Mazowsza.
Mazowiecki Klaster Lotniczy AVIATION MAZOVIA jest stowarzyszeniem , a więc należeć mogą do niego oprócz firm, przedsiębiorstw czy instytutów naukowo-badawczych również osoby prawne. Wszyscy zainteresowani przystąpieniem do Mazowieckiego Klastra Lotniczego mogą pobrać deklarację przystąpienia, oraz przesłać ją po wypełnieniu na adres korespondencyjny MKL.

Szerokie poparcie dla inicjatyw podjętych przez MKL AM oraz włączenie się w działalność z pewnością pozwoli lepiej realizować jego założenia, co stwarza szanse na zbliżenie polskiego lotnictwa GA do standardów europejskich. A na tym nam wszystkim zależy.

Autor: Ela Gedl

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony