Steward zapobiegł startowi A321 z nieodlodzonymi skrzydłami

Śnieg i lód na skrzydle A321 Frontier Airlines, fot. avherald

15 lutego, A321 należący do linii Frontier Airlines (znaki rejestracyjne N710FR) miał wykonać lot F9-7011 z Nashville do Las Vegas. Samolot kołował przed odlotem, gdy wieża poinformowała, że hamowanie na pasie jest dobre i przekazała załodze zezwolenie na start z pasa startowego 02L.

Oczekując na start, wieża następnie poinformowała o braku ruchu przylotowego lub odlotowego z lotniska. Około trzy minuty później pilot zgłosił, że muszą wrócić na stanowisko postojowe, ponieważ ich lewe skrzydło nie zostało odlodzone. Wieża skasowała clearance, a samolot wrócił przed terminal.

2 marca 2021 r. do Internetu wyciekł raport przekazany przez linię do Air Safety Organisation, a także do Stowarzyszenia Pilotów Linii Lotniczych (ALPA):

„Podczas ogromnej burzy śnieżnej w stanach Środkowo-Wschodnich, mieliśmy incydent DEICE, który mógł mieć katastrofalne skutki. Przed odlotem załoga poprosiła o odladzanie i zostało wykonane odladzanie typu 1 i 4. Pracownik firmy handlingowej (Trego Dugan Aviation) oświadczył, że samolot został odlodzony i jego powierzchnie nie są niczym pokryte. Po dokołowaniu na pas startowy i przed samym odlotem zaniepokojony Stewart zadzwonił do kokpitu, stwierdzając, że na skrzydłach zalega śnieg i lód. Piloci dokonali oględzin i wrócili na stanowisko postojowe.

Stwierdzono, że na obydwu skrzydłach znajdowała się gruba warstwa śniegu i lodu, a na całej powierzchni skrzydła była rozpylona jedynie niewielka ilość płynu. Dowiedzieliśmy się potem, że w odladzarce skończył się płyn. W ramach środków ostrożności chcemy wszystkich poinformować o naszych doświadczeniach z firmą Trego Dugan Deice w BNA.
Od tego czasu nie współpracujemy już z nimi".

Linia lotnicza potwierdziła autentyczność wiadomości.


Metar-y:

KBNA 152211Z 35006KT 1 1/2SM BR OVC009 M04/M06 A2976 RMK AO2 FZRAB2154E07FZDZB07E11 P0000 I1002 T10391061 $=
KBNA 152156Z 32009KT 1 1/2SM R02L/5000VP6000FT -FZRA BR OVC009 M04/M07 A2977 RMK AO2 FZRAB54 PRESFR P0000 I1000 T10391067 $=
KBNA 152153Z 32008KT 3SM BR OVC009 M04/M07 A2978 RMK AO2 SLP089 I1000 T10391067 $=
KBNA 152053Z 32006KT 3SM BR OVC009 M04/M06 A2979 RMK AO2 SNE02B14E22GSE02B14E22 SLP094 P0001 60057 T10391061 58039 $=

KBNA 152025Z 36010KT 2 1/2SM BR OVC015 M04/M07 A2979 RMK AO2 TWR VIS 3 SNE02B14E22GSE02B14E22 P0001 T10391067 $=
KBNA 152014Z 35010KT 1 3/4SM SNGS BR SCT008 OVC015 M04/M07 A2981 RMK AO2 TWR VIS 3 SNE02B14GSE02B14 GS LGT P0000 T10391067 $=

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com
 

Źródło: avherald
comments powered by Disqus