Kapitan celowo rozbił samolot - raport końcowy dotyczący katastrofy EMB 190
15 kwietnia, Biuro ds. Badania Wypadków Lotniczych Namibii (DAAI) opublikowało raport końcowy dotyczący katastrofy Embraera 190 linii lotniczych LAM (Linhas Aereas de Mocambique), który 29 listopada 2013 r. rozbił się w północnej Namibii.
Na pokładzie statku powietrznego (o znakach rejestracyjnych C9-EMC), który wykonywał rejs z Maputo w Mozambiku do Luandy w Angoli, znajdowało się 28 pasażerów i 6 członków załogi. Nikt nie przeżył katastrofy.
Kontakt radarowy i radiowy z maszyną utracono 29 listopada 2013 r., ok. godziny 11.30 czasu miejscowego (12.30 czasu polskiego). Samolot miał wylądować w Luandzie o 13:10 LT. Zgodnie z informacjami zawartymi w raporcie, po wyjściu drugiego pilota z kokpitu do toalety, kapitan rozłączył autopilota i przejął sterowanie nad samolotem. Następnie w kontrolowany sposób zaczął obniżać lot (z prędkością 6 tys. stóp na minutę) i doprowadził do zderzenia z ziemią.
Zespół badawczy odkrył, że w okresie przed katastrofą, w życiu kapitana miało miejsce wiele znaczących i trudnych dla niego wydarzeń: był w separacji z żoną, z którą od dawna chciał, ale nie mógł się rozwieść, jego syn zginął w wypadku samochodowym, który prawdopodobnie sam spowodował celem popełnienia samobójstwa (kapitan nie uczestniczyli w pogrzebie syna), a najmłodsza córka pilota przeszła operację serca.
DAAI poinformowało, że kapitan (49 lat, licencja ATPL, nalot ogólny 9052 godzin w tym 2519 na typie), monitorował lot, a pilotem lecącym był pierwszy oficer (24 lata, licencja CPL, nalot ogólny 1183 godzin w tym na typie 101 godzin).
Raport końcowy dotyczący wypadku dostępny jest tutaj (link)
Komentarze