Przejdź do treści
Źródło artykułu

Incydent: Problem z wiarygodnością wskazań prędkości i wysokości B737 Transavia

24 kwietnia, B737-700 należący do linii Transavia (znaki rejestracyjne PH-XRX) wykonywał lot HV-6051 z Rotterdamu do Alicante w Hiszpanii. Samolot wystartował z pasa 06 lotniska w Rotterdamie, jednak na wznoszeniu transponder Mode-S nie przekazywał żadnych wiarygodnych informacji o jego wysokości.

Załoga wkrótce po starcie zatrzymała nabór wysokości na 5 tys. stóp, a kontrola ruchu lotniczego z Rotterdamu poinformowała, że nie widzi żadnych jej odczytów z samolotu. Piloci zmienili źródło transpondera, ale ATC ponownie poinformowało o braku tych danych. Kontroler ruchu zapytał pilotów o ich odczyty, a załoga poinformowała, że według przyrządów stand by, które uważali za wiarygodne, znajdowali się oni na 6500 stóp. Aby to potwierdzić, ATC skontaktowało się z obsługą wojskowego radaru, ale ta poinformowała, że samolot znajduje się w rzeczywistości na FL110.

W związku z powyższym załoga zdecydowała się przekierować lot do Amsterdamu i wylądowała na pasie 06 na lotnisku Schiphol. Służby Approach z Amsterdamu również potwierdziły, że nie otrzymują żadnego odczytu wysokości. Załoga zgłosiła, że zniża się na 4400 stóp wykorzystują wysokościomierz stand by ustawiony na lokalne QNH, a w tym samym czasie wojskowy radar odczytywał ich wysokość jako 3200 stóp.

Samolot wylądował bezpiecznie na pasie startowym 06 w Amsterdamie ok 35 minut po odlocie z Rotterdamu. Dla pasażerów został podstawiony zastępczy B738 (znaki rejestracyjne PH-HXC), który wylądował w Alicante z 2,5-godzinnym opóźnieniem. Samolot uczestniczący w incydencie został poddany dochodzeniu mającemu wyjaśnić jego przyczyny. Wcześniej miał długi okres uziemienia i poprzedni raz w powietrzu znajdował się 19 lutego 2021 r.

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony