Incydent: Norwegian lecący z Krakowa miał wykonać go around, ale nie zastosował się do instrukcji ATC

Końcówka skrzydła B73M należącego do linii Norwegian, fot. thepointsguy.com

18 stycznia 2019 r., B737-8 MAX należący do linii Norwegian (znaki rejestracyjne EI-FYA), który wykonywał rejs D8-351 z Krakowa do Helsinek, znajdował się na końcowym podejściu do pasa 22L w Helsinkach, gdy wieża nakazała załodze wykonanie go around. Piloci nie zastosowali się jednak do instrukcji i chwilę potem wylądowali.

W tym samym czasie, B739 należący do Turkish Airlines (znaki rejestracyjne TC-JYH), który wykonał lot TK-1769 ze Stambułu i wylądował tuż przed samolotem Norwegian, powoli opuszczał pas startowy 22L. Gdy ATC instruowało pilotów Norwegian o go around, samolot Turkish skręcał z pasa startowego w drogę kołowania ZJ.

Fińska Agencja ds. Badania Wypadków Lotniczych (Onnettomuustutkintakeskus - AIBF) wszczęła śledztwo mające wyjaśnić dlaczego B73M wylądował na pasie startowym, który nie był zwolniony przez poprzednio lądujący statek powietrzny.

19 stycznia 2019 r. firma ANS (zapewniająca ATC na lotnisku w Helsinkach) poinformowała, że turecki B739 opuszczał już pas startowy, więc zgodnie z zasadami wydano zgodę na lądowanie kolejnego samolotu. Jednak Turkish zwolnił nieoczekiwanie, ale nie zatrzymał się, co skłoniło kontrolera do wydania polecenia pilotom Norwegian, aby wykonali go around. Chociaż kontynuowani oni lądowanie, nie było realnego niebezpieczeństwa, ponieważ odległość między obydwoma samolotami była wystarczająca.

19 stycznia 2019 r. AIBF poinformowała, że nagrania rozmów z kokpitu Turkish zostały utracone z powodu zbyt późnego powiadomienia o zdarzeniu AIBF. Turecki B739 odleciał do Stambułu jeszcze przed tym faktem, dlatego nagrania CVR najprawdopodobniej zostały utracone, chociaż podjęto próbę ich odczytania w Stambule.

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

Źródło: avherald
comments powered by Disqus