Przejdź do treści
B777 należący do linii Emirates
Źródło artykułu

Niebezpieczny start B773 z Dubaju. Samolot przeleciał 75 stóp nad zabudowaniami

20 grudnia (19 grudnia czasu UTC), B773 należący do linii Emirates (znaki rejestracyjne A6-EQI) wykonywał lot EK-231 z Dubaju do Waszyngtonu. Samolot rozpędzał się do startu z pasa 30R, ale przez długi czas nie mógł wznieść się w powietrze i rotacja nastąpiła dopiero tuż przy końcu strefy bezpieczeństwa końca drogi startowej.

Załoga kontynuowała wznoszenie i wykonała lot do Waszyngtonu bez dalszych incydentów. Następnie A6-EQI wykonał planowy lot powrotny EK-232 i został uziemiony w Dubaju na kolejne cztery dni.

Zgodnie z danymi Mode-S uzyskanymi z transpondera samolotu, rozpędzał się on po pasie do momentu gdy osiągnął 216 węzłów ok 4400 m od początku pasa startowego i  wtedy oderwał się od ziemi, ok 90 m przed antenami lokalizera. Następnie samolot będąc na wysokości 75 stóp AGL z prędkością 234 węzłów przeleciał nad pierwszymi zabudowaniami zlokalizowanymi w osi pasa (5640 m od progu pasa 30R), a potem na wysokości 175 stóp osiągnął 262 węzły, o wiele więcej niż standardowo.  

Według niepotwierdzonych oficjalnie informacji, w związku z tym zdarzeniem czterech członków załogi miało zostać zwolnionych. Wstępne dochodzenie wykazało, że poprzednia załoga tego samolotu ustawiła na Flight Director System (który steruje autopilotem) altitude zero, a załoga lecąca do Waszyngtonu powinna ustawić go na 4 tys. stóp, ale tego nie zrobiła.

Dane z lotu EK-231/19 DEC (przedostatnia kolumna - wysokość, ostatnia - predkość):


Dane z tego samego rejsu z 13 grudnia:


27 grudnia linia wystosowała do swoich pilotów alert:

Crew Alert
**********

CO1408/21 COMPANY NOTAM - B777 MCP POWER UP DEFAULTS AND AFTER

LANDING/ SHUT DOWN MCP CHANGES

CREWS ARE REMINDED THAT THERE ARE NO FCOM NORMAL PROCEDURE (NP) REQUIREMENTS TO CHANGE THE MCP AFTER LANDING OR SHUTDOWN.

THERE HAVE BEEN TIMES WHEN THE MCP "ALTITUDE WINDOW" HAS BEEN SET TO THE AIRPORT ELEVATION WHICH MAY CAUSE ISSUES ON THE SUBSEQUENT DEPARTURE. THE FCOM 4.10.2 STATES THAT THE AFDS WILL ENGAGE IN "ALT" WHEN THE FIRST FLIGHT DIRECTOR SWITCH IS TURNED ON, IF THE MCP SELECTED ALTITUDE IS WITHIN 20 FEET OF THE DISPLAYED BARO ALTITUDE. CREWS SHALL NOT SET AIRPORT ELEVATION ON THE MCP AFTER LANDING OR SHUT DOWN.

- FTPB 27DEC21

Więcej informacji na temat tego zdarzenia dostępnych jest na stronie www.avherald.com

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony