Przejdź do treści
Źródło artykułu

Dash 8-400 hamował na brzuchu, FO: "Upps sorry..."

Niemieckie Biuro ds. Badania Wypadków Lotniczych (BDU) opublikowało raport w języku angielskim dotyczący incydentu samolotu Dash 8-400 (znaki rejestracyjne LX-LGH) linii Luxair na lotnisku w Saarbruecken w Niemczech. 30 września 2015 r., maszyna miała wykonać lot LG-9562 do Luksemburga, ale podczas rozbiegu pierwszy pilot schowała podwozie, zanim konstrukcja oderwała się od pasa.

W wyniku tego manewru, statek powietrzny osiadł na kadłubie i zaczął sunąć po drodze startowej, po czym zatrzymał się ok. 400 metrów przed jej końcem. Tarcie o beton spowodowało, że w kabinie pojawił się dym, ale w krótkim czasie wszystkich 16 pasażerów, jak i 4 członków załogi, zostało bezpiecznie ewakuowanych z pokładu.

Kapitan tego rejsu (45) był doświadczony i posiadał 10 tys. godzin spędzonych za sterami samolotów, a drugi pilot prawie 3,3 tys. FO decyzją przewoźnika została zawieszona, a BDU podkreślało potem w raporcie, że schowała podwozie za wcześnie, 3 sekundy przed rotacją samolotu.


Transkrypcja rozmów w kokpicie:

10:16:24 PF take off, my controls
10:16:25 PNF your controls
10:16:27 PNF spoiler is closed
10:16:30 PNF autofeather armed
10:16:33 PF looks like spring
10:16:35 PNF yeah, power is checked
10:16:36 PNF 80 knots
10:16:37 PF checked
10:16:40 PNF V1, rotate
10:16:42 Background click sound, probably gear lever UP
10:16:43 PNF upps, sorry

Pełny raport w języku angielskim dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony