Przejdź do treści
A319 należący do linii Germania, źródło: wikipedia
Źródło artykułu

A319 bliski zderzenia z szybowcem – raport BFU

Niemieckie biuro ds. badania wypadków lotniczych (BFU), opublikowało raport z poważnego incydentu z 4 maja br., kiedy to na podejściu do lotniska w Bremie omal nie doszło do zderzenia A319 linii Germania z szybowcem. Samolot (znaki rejestracyjne D-ASTB), który wykonywał lot ST 2449 z Hurghady ze 148 pasażerami i 6 członkami załogi, znajdował się na wysokości 5500 stóp na podejściu do pasa 27 lotniska EDDW, kiedy załoga zgłosiła szybowiec zmierzający w tym samym kierunku.

Szybowiec minął samolot z przewyższeniem zaledwie 200 stóp i 50 stóp po jego prawej stronie. Pomimo tego załoga odrzutowca dalej kontynuowała zniżanie.

BFU podkreśla, iż zdarzenie miało miejsce w przestrzeni klasy E, która jest kontrolowana i samoloty w ruchu IFR są separowane od siebie, a w miarę możliwości przekazywane są im informacje o ruchu VFR. Jednakże w tej klasie przestrzeni ruch VFR nie jest separowany przez ATC.

Powyżej wysokości 5000 stóp istnieje wymóg posiadania transpondera przez statki powietrzne napędzane silnikiem (szybowiec nie ma takiego obowiązku). Według śledczych, szybowiec nie przekazywał żadnego sygnału transpondera, a na pokładzie Airbusa nie odnotowano ostrzeżeń systemu TCAS.


                                               Obraz ekranu radaru ATC z pozycją A319

Dodatkowo, ATC z Bremy nie rejestrowało obecności szybowca, a kontrolerzy dowiedzieli się o nim dopiero od pilota A319. Komisji nie udało się zidentyfikować szybowca, ani odnaleźć jego pilota.

Pełny raport BFU (w jęz. niemieckim) dostępny jest tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony